World War Z to kooperacyjna strzelanka z widokiem z trzeciej osoby, stworzona przez studio Saber Interactive. Gra zosta艂a wydana 16 kwietnia 2019 roku i dost臋pna jest na wielu platformach, w tym PC, PlayStation 4, Xbox One oraz Nintendo Switch. Jest to produkcja inspirowana popularnym filmem o tym samym tytule, bazuj膮cym na ksi膮偶ce Maxa Brooksa, kt贸ra opowiada o globalnej apokalipsie wywo艂anej przez niebezpieczn膮 pandemi臋 zombie. Gra skupia si臋 na dynamicznej walce z hordami nieumar艂ych, oferuj膮c tryb kooperacji dla wielu graczy, jak i rywalizacj臋 w r贸偶nych trybach online.

World War Z przenosi nas do 艣wiata po wybuchu pandemii zombie, kt贸ra opanowa艂a niemal ca艂y glob. Gra przedstawia historie r贸偶nych grup ocala艂ych, kt贸rzy pr贸buj膮 przetrwa膰 w zrujnowanych miastach na ca艂ym 艣wiecie, takich jak Nowy Jork, Moskwa, Tokio czy Jerozolima. Gracze wcielaj膮 si臋 w cz艂onk贸w tych grup, kt贸rzy walcz膮 o przetrwanie i staraj膮 si臋 znale藕膰 spos贸b na powstrzymanie zombie apokalipsy. Fabu艂a jest pe艂na intensywnych moment贸w, w kt贸rych trzeba przechytrzy膰 nie tylko zombiaki, ale tak偶e inne niebezpiecze艅stwa, jakie nios膮 zrujnowane miasta, a tak偶e nieufni i agresywni ludzie.

Rozgrywka

World War Z to dynamiczna strzelanka, kt贸ra skupia si臋 na walce z pot臋偶nymi, nieko艅cz膮cymi si臋 hordami zombie. Rozgrywka jest mocno nastawiona na wsp贸艂prac臋, ale nie brakuje r贸wnie偶 intensywnych moment贸w, w kt贸rych trzeba szybko reagowa膰, aby prze偶y膰. Gra oferuje kilka tryb贸w, a ka偶dy z nich ma co艣 unikalnego do zaoferowania.

  • Walka z hordami zombie: Zasada jest prosta – zgin膮膰 albo prze偶y膰. Gra oferuje ogromne fale nieumar艂ych, kt贸re szturmuj膮 graczy w szybkim tempie, tworz膮c prawdziwie emocjonuj膮ce starcia. Kluczem do sukcesu jest umiej臋tne zarz膮dzanie amunicj膮, odpowiednia pozycja i wsp贸艂praca z dru偶yn膮.
  • System broni: Gra oferuje szerok膮 gam臋 broni, od klasycznych karabin贸w maszynowych, przez snajperki, a偶 po bro艅 wybuchow膮. Ka偶da bro艅 ma swoje unikalne cechy i styl walki. Gracze mog膮 r贸wnie偶 ulepsza膰 bro艅, co pozwala dostosowa膰 j膮 do w艂asnych preferencji i sytuacji.
  • R贸偶norodno艣膰 misji: Misje w grze obejmuj膮 zar贸wno bardziej liniowe, jak i bardziej otwarte etapy, w kt贸rych gracze musz膮 wykona膰 r贸偶ne zadania, takie jak ewakuacja, zabezpieczanie terenu czy walka z g艂贸wnymi bossami. W zale偶no艣ci od poziomu trudno艣ci, ka偶da misja mo偶e stanowi膰 inne wyzwanie, zmuszaj膮c graczy do ci膮g艂ej adaptacji i zmiany strategii.
  • Tryby gry: Gra oferuje r贸偶ne tryby, w tym:
    • Kampania: Kampania fabularna, w kt贸rej gracze przechodz膮 przez historie r贸偶nych grup ocala艂ych w r贸偶nych cz臋艣ciach 艣wiata.
    • Tryb Hordy: W tym trybie gracze musz膮 odpiera膰 kolejne fale zombie, a celem jest jak najd艂u偶sze przetrwanie.
    • Tryb PvP: Mo偶liwo艣膰 rywalizacji z innymi graczami, gdzie jedni gracze wcielaj膮 si臋 w ocala艂ych, a inni w zombie.

Kooperacja

World War Z jest gr膮 zaprojektowan膮 z my艣l膮 o wsp贸艂pracy, wi臋c tryb kooperacyjny to serce rozgrywki. Gracze mog膮 tworzy膰 dru偶yny do czterech os贸b, co jest idealnym rozwi膮zaniem do walki z hordami.

  • Wsp贸艂praca w dru偶ynie: Ka偶dy gracz ma do dyspozycji r贸偶ne umiej臋tno艣ci i rol臋 w dru偶ynie. Na przyk艂ad, gracz jako medyk mo偶e leczy膰 innych, podczas gdy snajper b臋dzie skupia膰 si臋 na eliminowaniu zombie z daleka. Pozostali gracze mog膮 pe艂ni膰 funkcje obronne lub ofensywne. Wa偶nym elementem jest r贸wnie偶 zarz膮dzanie zasobami – np. amunicj膮, kt贸r膮 trzeba dzieli膰 si臋 z innymi cz艂onkami dru偶yny.
  • Wsp贸lna strategia: Dobre zaplanowanie dzia艂a艅, takie jak odpowiednie ustawienie dru偶yny na mapie czy wyb贸r optymalnej broni, ma kluczowe znaczenie. Gra zmusza graczy do cz臋stych interakcji, a skuteczne wypracowanie strategii mo偶e decydowa膰 o przetrwaniu ca艂ej dru偶yny.
  • Dynamiczna wsp贸艂praca: Gra nie pozwala na zbyt wiele „odpoczynku” – hordy zombie napotykaj膮 graczy na ka偶dym kroku. Wsp贸lne reagowanie na nag艂e ataki i wzajemne wspieranie si臋 w walce to klucz do sukcesu.

A.I. (Sztuczna inteligencja)

Sztuczna inteligencja w World War Z pe艂ni bardzo wa偶n膮 rol臋, nie tylko w przypadku zombie, ale tak偶e przy projektowaniu innych aspekt贸w gry.

  • Zachowanie zombie: Zombie w grze maj膮 do艣膰 realistyczne zachowanie – s膮 agresywne, poruszaj膮 si臋 w du偶ych grupach i nie szcz臋dz膮 偶adnej okazji, by zaatakowa膰 graczy. Cz臋sto dzia艂a zasada „im wi臋cej, tym lepiej”, co sprawia, 偶e z czasem gra staje si臋 coraz bardziej intensywna. Zombie rzadko kiedy „pojedynczo” atakuj膮 – zazwyczaj jest ich ca艂e mn贸stwo, co zmusza graczy do ci膮g艂ego ruchu i wsp贸艂pracy. Mo偶emy spotka膰 te偶 r贸偶ne rodzaje zombie, od szybkich i zwinnych, po bardziej wytrzyma艂e, kt贸re mog膮 zniszczy膰 gracza, je艣li nie b臋dzie on wystarczaj膮co ostro偶ny.
  • Trudno艣膰: Sztuczna inteligencja z jednej strony nie jest zbyt „sprytna” – zombie nie b臋d膮 wymy艣la艂y skomplikowanych strategii, ale ich ogromna liczba i nieprzewidywalno艣膰 sprawiaj膮, 偶e rozgrywka staje si臋 wyzwaniem. Gra zmienia swoje podej艣cie w zale偶no艣ci od poziomu trudno艣ci, daj膮c graczom coraz bardziej wymagaj膮ce starcia.
  • Sztuczna inteligencja w trybie PvP: W trybie PvP gracze, kt贸rzy graj膮 jako zombie, s膮 r贸wnie偶 sterowani przez A.I., co wprowadza r贸偶norodno艣膰 w gameplayu. Gracze mog膮 zmienia膰 si臋 w r贸偶ne rodzaje zombiak贸w, ka偶dy z w艂asnymi unikalnymi zdolno艣ciami. W tej formie gra daje poczucie, jakby AI rzeczywi艣cie „adaptowa艂o si臋” do dzia艂a艅 graczy.

Oprawa wizualna

World War Z przyci膮ga uwag臋 graczy przede wszystkim swoj膮 dynamiczn膮 opraw膮 wizualn膮, kt贸ra doskonale oddaje post-apokaliptyczny klimat. Gra nie stawia na minimalizm, lecz na masywne, zr贸偶nicowane hordy zombie i dynamiczne, rozbudowane lokacje.

  • Modele postaci: Modele postaci, zar贸wno bohater贸w, jak i zombie, s膮 szczeg贸艂owe, cho膰 nie osi膮gaj膮 poziomu fotorealizmu. Gracze dostrzeg膮 wyra藕ne detale w wygl膮dzie ocala艂ych, r贸偶norodne stroje i uzbrojenie. Hordy zombie natomiast maj膮 wyra藕n膮 r贸偶norodno艣膰 – od gnij膮cych, zdeformowanych cia艂 po te, kt贸re s膮 ledwo rozpoznawalne. Cho膰 same postacie nie zawsze wyr贸偶niaj膮 si臋 unikalnym stylem, to ich wygl膮d w pe艂ni wpisuje si臋 w klimat gry.
  • Krajobrazy: Gra oferuje szerok膮 gam臋 lokacji, kt贸re maj膮 sw贸j unikalny charakter. Wida膰 to w miejskich sceneriach – zniszczone budynki, porzucone pojazdy, ulice pe艂ne ruin. Gra przenosi gracza do r贸偶nych zak膮tk贸w 艣wiata, w tym m.in. do Nowego Jorku, Moskwy, Jerozolimy i innych miast, kt贸re po katastrofie zosta艂y zamienione w post-apokaliptyczne strefy walki. Lokacje s膮 przestronne, z du偶膮 ilo艣ci膮 detali w tle, co sprawia, 偶e ka偶da misja ma sw贸j niepowtarzalny klimat.
  • Animacje hord zombie: Animacje s膮 p艂ynne, a same hordy zombie poruszaj膮 si臋 w spos贸b bardzo chaotyczny, co wprowadza do gry element nieprzewidywalno艣ci. Widzimy, jak zombie p臋dz膮 w stron臋 graczy, wchodz膮 w interakcj臋 z otoczeniem i wzajemnie si臋 przepychaj膮, co tylko pot臋guje efekt ogromnych fal nieumar艂ych. Wysoka liczba zombie na ekranie w po艂膮czeniu z takimi animacjami tworzy intensywn膮 atmosfer臋.

艢wiat gry

艢wiat World War Z to pe艂en kontrast贸w miks r贸偶nych, zrujnowanych scenerii, kt贸re stanowi膮 t艂o dla brutalnej walki o przetrwanie.

  • Miasta: Gra zabiera graczy do zrujnowanych miast, kt贸re kiedy艣 t臋tni艂y 偶yciem. S膮 to r贸偶norodne lokacje, jak zrujnowane metropolie czy opuszczone dzielnice, kt贸re skrywaj膮 wiele niebezpiecze艅stw. W takich miejscach jak Nowy Jork, po艣r贸d 艣mieci i zniszcze艅, 艂atwo poczu膰 si臋 jak w centrum apokalipsy. Z kolei w Moskwie widzimy mro藕ne ulice, z pozosta艂o艣ciami po bitewnych starciach. Ka偶de miasto w grze jest unikalne i oferuje r贸偶ne wyzwania.
  • Tereny post-apokaliptyczne: 艢wiat World War Z to tak偶e tereny, kt贸re by艂y kiedy艣 t臋tni膮cymi 偶yciem obszarami, ale po wybuchu apokalipsy sta艂y si臋 ja艂owe i nieprzyjazne. Tereny te s膮 zazwyczaj pe艂ne gruz贸w, zrujnowanych budynk贸w, opuszczonych samochod贸w i innych element贸w, kt贸re przypominaj膮 o tragedii, kt贸ra dotkn臋艂a ludzko艣膰. Gra stawia na atmosfer臋 chaosu, zniszczenia i braku nadziei, co dodatkowo pot臋guje uczucie niepokoju i niepewno艣ci.
  • Zmienne lokacje: Lokacje w World War Z r贸偶ni膮 si臋 nie tylko pod wzgl臋dem estetycznym, ale i funkcjonalnym. W zale偶no艣ci od kampanii i poziomu trudno艣ci, gracze znajd膮 si臋 w r贸偶nych 艣rodowiskach – w ciasnych tunelach metra, na otwartych placach czy w zrujnowanych fabrykach. Gra oferuje r贸偶norodne misje w tych miejscach, od obrony okre艣lonych punkt贸w, po ewakuacj臋 lub instalacj臋 broni. Zmieniaj膮ce si臋 scenerie utrzymuj膮 gracza w ci膮g艂ym napi臋ciu, nie pozwalaj膮c na rutyn臋.

Oprawa d藕wi臋kowa

D藕wi臋k w World War Z to jeden z kluczowych element贸w, kt贸ry pot臋guje atmosfer臋 grozy i napi臋cia. Ka偶dy odg艂os, ka偶da 艣cie偶ka d藕wi臋kowa i efekt w grze zosta艂y zaprojektowane, by wci膮gn膮膰 gracza w ten post-apokaliptyczny 艣wiat.

  • Muzyka: 艢cie偶ka d藕wi臋kowa w grze jest oszcz臋dna, nie przyt艂acza, ale 艣wietnie podkre艣la akcj臋. W momentach napi臋cia muzyka intensyfikuje si臋, nadaj膮c rozgrywce dynamizmu, a w ciszy czu膰 niepok贸j, jakby zaraz mia艂o si臋 wydarzy膰 co艣 nieprzewidywalnego. Wi臋kszo艣膰 utwor贸w brzmi mocno industrialnie, co idealnie pasuje do zrujnowanego 艣wiata pe艂nego chaosu.
  • Efekty d藕wi臋kowe: Odg艂osy walki z zombie to prawdziwa uczta dla uszu – od ryk贸w potwor贸w po odg艂osy strza艂贸w i wybuch贸w. Ryk zombie, zw艂aszcza w du偶ych grupach, wywo艂uje prawdziwy dreszcz emocji, a ich g艂o艣ny, ha艂a艣liwy atak wprowadza w stan niepokoju. Strza艂y, odg艂osy otoczenia, jak echo w ruinach – wszystko to tworzy klimat, kt贸ry trzyma gracza w napi臋ciu przez ca艂膮 rozgrywk臋.
  • Dubbing: Postacie w grze m贸wi膮 w odpowiednich momentach, a dialogi s膮 naturalne i dobrze dopasowane do sytuacji. Wsp贸艂praca z dru偶yn膮, komunikacja o niebezpiecze艅stwach i nag艂e ostrze偶enia o nadchodz膮cych atakach s膮 idealnie synchronizowane z wydarzeniami w grze. Dubbing nadaje g艂臋bi postaciom, a tak偶e pot臋guje emocje w trudnych chwilach.

Por贸wnanie z innymi grami

World War Z to gra, kt贸ra na pierwszy rzut oka mo偶e przypomina膰 inne produkcje w gatunku kooperacyjnych strzelanek, takie jak Left 4 Dead, Killing Floor czy Resident Evil. Warto przyjrze膰 si臋, czym si臋 r贸偶ni od tych tytu艂贸w i co j膮 wyr贸偶nia.

Podobie艅stwa:

  • Kooperacja: Podobnie jak w Left 4 Dead, World War Z stawia na wsp贸艂prac臋 dru偶yny w walce z hordami zombie. Gracze musz膮 wsp贸艂dzia艂a膰, by prze偶y膰 – rozstawia膰 pu艂apki, broni膰 si臋 na wyznaczonych punktach, a tak偶e wspiera膰 si臋 w trakcie kryzysowych sytuacji.
  • Hordy zombie: Zar贸wno w Killing Floor, jak i w World War Z, gracze staj膮 naprzeciw falom przeciwnik贸w, gdzie ka偶dy z nich musi stawi膰 czo艂a nieko艅cz膮cym si臋 hordom. To samo dotyczy trybu przetrwania w Resident Evil: Resistance, gdzie musimy walczy膰 z masami przeciwnik贸w.
  • Strzelanie i akcja: Wszystkie te gry maj膮 silny nacisk na szybk膮, intensywn膮 akcj臋, gdzie wymaga si臋 od gracza sprawnego pos艂ugiwania si臋 broni膮, zar贸wno paln膮, jak i r贸偶nymi innymi narz臋dziami (np. granatami).

R贸偶nice:

  • Skala hordy: Jednym z najwa偶niejszych wyr贸偶nik贸w World War Z jest rozmiar hord. Gra stawia na masywniejsze grupy zombie ni偶 inne tytu艂y, gdzie ich liczba potrafi by膰 przyt艂aczaj膮ca. Zamiast mniejszych grup, mamy do czynienia z pot臋偶nymi falami zombie, kt贸re mog膮 wspina膰 si臋 po sobie tworz膮c piramidy cia艂. To wida膰 w por贸wnaniu z Left 4 Dead, gdzie cho膰 hordy s膮 spore, nie osi膮gaj膮 tego poziomu chaosu i rozmiaru.
  • R贸偶norodno艣膰 lokacji: World War Z oferuje szereg zr贸偶nicowanych lokacji – od zrujnowanych miast, przez teren w Ameryce P贸艂nocnej po obszary wojenne w Rosji. Left 4 Dead i Killing Floor skupiaj膮 si臋 na bardziej zamkni臋tych, liniowych lokacjach, podczas gdy World War Z rozci膮ga sceneri臋 na wi臋ksze obszary, co daje wi臋ksz膮 przestrze艅 do manewr贸w.
  • Brak g艂臋bokiej fabu艂y: W przeciwie艅stwie do Resident Evil, kt贸ry 艂膮czy akcj臋 z intensywnym w膮tkiem fabularnym, World War Z oferuje raczej prost膮 fabu艂臋, kt贸rej celem jest stawienie czo艂a hordom zombie. Gra koncentruje si臋 bardziej na dynamicznej walce ni偶 na g艂臋bokim rozwini臋ciu historii.

Co wyr贸偶nia World War Z?

  • Skala i chaos: To, co najbardziej wyr贸偶nia World War Z, to ogromne, wr臋cz epickie hordy zombie, kt贸re nie tylko zape艂niaj膮 ekran, ale i oddzia艂uj膮 na fizyk臋 gry, tworz膮c zapieraj膮ce dech w piersiach sceny.
  • Strategia i planowanie: Gra zmusza graczy do planowania i wsp贸艂pracy, co nie jest tak silnie obecne w innych grach tego typu, gdzie najcz臋艣ciej chodzi po prostu o eliminacj臋 przeciwnik贸w.
  • Dynamiczny poziom trudno艣ci: Gra jest w stanie dostosowa膰 poziom trudno艣ci w zale偶no艣ci od liczby graczy, co sprawia, 偶e jest bardziej przyst臋pna i anga偶uj膮ca.

Ocena redakcji

Mocne strony:

  • Dynamiczna akcja: Gra jest niesamowicie szybka i pe艂na adrenaliny. Hordy zombie, kt贸re p臋dz膮 na gracza, oraz efekty towarzysz膮ce starciom sprawiaj膮, 偶e ka偶da walka staje si臋 widowiskowa i emocjonuj膮ca. Ka偶dy strza艂, ka偶da decyzja ma znaczenie.
  • Kooperacja: World War Z 艣wietnie sprawdza si臋 w trybie kooperacyjnym. Gra wymaga od graczy wsp贸艂pracy, co czyni j膮 ekscytuj膮c膮, ale i wymagaj膮c膮. Ka偶dy gracz ma do odegrania wa偶n膮 rol臋, co dodaje g艂臋bi w trakcie misji.
  • R贸偶norodno艣膰 map: Lokacje w grze s膮 dobrze zaprojektowane, a ka偶da z nich wnosi co艣 unikalnego do rozgrywki. Od zrujnowanych miast po teren wojny – ka偶da mapa zmusza graczy do dostosowania si臋 do nowych warunk贸w i strategii.

S艂abe strony:

  • Balansowanie trudno艣ci: Gra, cho膰 ekscytuj膮ca, potrafi czasem by膰 zbyt trudna lub za 艂atwa, co wp艂ywa na dynamik臋 rozgrywki. Zbyt du偶e r贸偶nice w poziomie trudno艣ci mi臋dzy misjami mog膮 frustrowa膰 graczy, szczeg贸lnie w bardziej zaawansowanych trybach.
  • Brak g艂臋bszej fabu艂y: Cho膰 gra oferuje kilka r贸偶nych kampanii, fabu艂a nie jest jej najmocniejsz膮 stron膮. Czasami brak wyra藕nego celu czy rozwini臋tej historii mo偶e sprawia膰, 偶e rozgrywka staje si臋 nieco p艂aska i powtarzalna.
  • B艂臋dy techniczne: Gra, szczeg贸lnie w trybie kooperacyjnym, mo偶e mie膰 pewne problemy z synchronizacj膮 czy b艂臋dami AI, co mo偶e frustrowa膰 graczy, zw艂aszcza podczas intensywnych walk z hordami.

Og贸lna ocena: 8/10

World War Z to gra, kt贸ra oferuje emocjonuj膮c膮, kooperacyjn膮 zabaw臋 z ogromnymi hordami zombie i wymagaj膮c膮 wsp贸艂prac臋. Cho膰 ma swoje s艂abe strony, jak balans trudno艣ci czy brak g艂臋bokiej fabu艂y, to nadal zapewnia du偶o frajdy, zw艂aszcza w gronie przyjaci贸艂. Zr贸偶nicowane mapy, dynamiczna akcja i r贸偶norodno艣膰 tryb贸w sprawiaj膮, 偶e gra jest wci膮偶 jedn膮 z lepszych produkcji w tym gatunku.

Podsumowanie recenzji

World War Z to dynamiczna gra kooperacyjna, kt贸ra skupia si臋 na walce z hordami zombie w trybie wsp贸艂pracy. Gra wyr贸偶nia si臋 ogromnymi, wr臋cz epickimi falami przeciwnik贸w, kt贸re wprowadzaj膮 unikalny poziom chaosu do rozgrywki. Oferuje zr贸偶nicowane mapy, gdzie gracze musz膮 wsp贸艂pracowa膰, aby przej艣膰 przez wymagaj膮ce misje. Wysoka dynamika akcji, r贸偶norodno艣膰 broni i strategie w walce sprawiaj膮, 偶e gra jest emocjonuj膮ca i anga偶uj膮ca, szczeg贸lnie w trybie kooperacyjnym.

Jednak World War Z nie jest pozbawiona wad. Gra cierpi na problemy z balansowaniem trudno艣ci, przez co momentami jest zbyt trudna lub za 艂atwa. Ponadto, fabu艂a jest raczej p艂ytka, co mo偶e sprawi膰, 偶e rozgrywka stanie si臋 nieco monotonna. Dodatkowo, b艂臋dy techniczne mog膮 czasami wp艂yn膮膰 na p艂ynno艣膰 rozgrywki.

Mimo tych niedoci膮gni臋膰, World War Z to nadal 艣wietna zabawa, zw艂aszcza w gronie znajomych, i zas艂uguje na solidne 8/10. To tytu艂, kt贸ry zadowoli fan贸w kooperacyjnych strzelanek, oferuj膮c masow膮 walk臋 z zombie i ekscytuj膮c膮 rozgrywk臋.

Spis tre艣ci