Morale to poniekąd ochrona dla nowych graczy, choć nie polega na tym samym co ochrona początkujących to jest ono liczone po obu stronach, zarówno po stronie agresora jak i obrońcy. Normalnie atakujemy mają je na poziomie 100%, ale jeśli jeśli gracz, którego atakujemy jest o wiele słabszy to otrzymamy systemową karę. Na przykład, gdy przeciwnika morale to 45%, to nasze jednostki atakują jedynie z 45%-ową siłą. Jeśli słabszy gracz zaatakuje silniejszego to nie otrzyma on żadnego bonusu. Maksymalny poziom morale to 100%.
Czas również wpływa na wielkość tego wskaźnika. Powiedzmy bardzo słaby gracz jest w Plemionach od długiego czasu, ale nie ma zbyt wielu punktów, tym samym jego morale powoli rosną do 50%.
Wskaźnik wpływa na siłę naszych jednostek podczas walki, co widzimy na przykładzie zdjęcia poniżej:
Innymi wskaźnikami wpływającymi na siłę jednostek są wiara i to co dają nam generałowie.