Typy budynków

Istnieje kilka rodzajów Budynków w Rise of Cultures: domy, gospodarstwa, warsztaty, koszary, budynki kulturowe oraz cuda. Wszystkie budynki pracują razem w celu usprawnienia gospodarki miasta. Jednakże do Was należy zadanie zbudowanie miasta działającego optymalnie. Tym samym twoim obowiązkiem jest postawienie w mieście różnego rodzaju budynków, które w swojej pracy będą się wzajemnie wspierały.

Ratusz jest głównym budynkiem, który co określony czas generuje nam monety i żywność, a ich ilość zależy od poziomu tego budynku. Dodatkowo w wersji mobilnej oglądając kilka reklam możesz zwiększać swoje przychody w całym mieście. Wpływ na produkcje w ratuszu mają także niektóre Cuda.

Domy są mieszkaniami Waszych pracowników. Domy są dostępne w kilku różnych rozmiarach i mogą pomieścić różną liczbę pracowników. Musicie zbudować domy, aby nie tylko zapewnić Waszym ludziom dach nad głową, ale także w celu generowania wpływów z podatków, ponieważ domy będą produkować monety, będące jednym z dwóch podstawowych surowców w grze.

Drugim podstawowym zasobem jest żywność, która może być produkowana w gospodarstwach.

Podobnie jak domy, gospodarstwa także mają różne rozmiary, co wpływa na ilość produkowanego jedzenia. W przeciwieństwie do monet, żywność nie jest produkowana automatycznie. Będziecie musieli ręcznie uruchamiać produkcję, co spowoduje wysłanie części dostępnych pracowników do wybranego gospodarstwa, na określony przez Was czas. Gdy skończą, wrócą z powrotem do domu i będą czekać na kolejne instrukcje.

Warsztaty są kolejnym typem budynków w Rise of Cultures. Podobnie jak gospodarstwa, warsztaty wymagają pracowników, którzy muszą być do nich ręcznie przypisani. Ale, w przeciwieństwie do domów i gospodarstw, produkują one konkretne dobra, które kosztują nas monety i żywność.

Na przykład kamieniarz będzie produkował alabastrowe bożki, a rzemieślnik brązu tworzyć będzie bransolety z brązu. Towary z kolei będą niezbędne do przejścia przez grę, a także mogą być przedmiotem handlu.

Koszary będą kluczowym budynkiem podczas Waszej wyprawy po mapie świata. W czasie, gdy miasto jest bezpieczne, należy współpracować z napotkanymi kulturami. Niektórzy z nich uznają Was za godnego, ale tylko jeśli udowodnicie swoją wyższość militarną. Istnieje kilka rodzajów koszar wojskowych, które pozwalają na produkcję różnych typów jednostek. Na samym początku gry będzie możliwość użycia tylko piechoty – zarówno walczącej wręcz, jak i na dystans.

W miarę postępów w grze otrzymacie dostęp do innych rodzajów jednostek, jak na przykład kawaleria, ciężka piechota lub broń oblężnicza.

Wszystkie budynki, o których wcześniej wspomnieliśmy, mają jedną wspólną cechę: działają lepiej, gdy są wspierane przez budynki kultury. Obiekty kulturalne nie produkują niczego materialnego, ale zamiast tego ulepszają budynki znajdujące się wokół nich. Na przykład gospodarstwa rolne, wokół których znajdują się miejsca kultury, produkują więcej żywności, domy produkują więcej monet, a koszary szkolą jednostki szybciej, tym samym zajmując robotników przez krótszy czas.

Ulepszanie budynków

Większość budynków w grze można rozbudowywać. W zależności od typu budynku będą one ulepszane na różne sposoby. Na przykład podniesienie poziomu domu zwiększy wpływy z podatków, podczas gdy zwiększenie poziomu warsztatów odblokowuje nowe towary.

Wszystko o pracownikach

Domy są jednym z typów budynków w Rise of Cultures. Generują one pewne wpływy z podatków dla miasta, ale – co ważniejsze – są one miejscem, w którym żyją Wasi pracownicy.

Robotnicy są niezbędni do wykonania prawie każdej czynności w mieście. W tym budowa, modernizacja i produkcja. Praca, którą wykonują oraz ich umiejętności są fundamentalne dla dobrobytu stolicy.

Całkowita liczba pracowników, jak również liczba pracowników, którzy są aktualnie do Waszej dyspozycji jest zawsze widoczna w górnej, środkowej części ekranu, kiedy oglądacie swoje miasto. Można ją dotknąć, aby zobaczyć, czym zajmują się pracownicy. Ponieważ każda wymieniona tam czynność przedstawia także licznik czasu to można planować z wyprzedzeniem i przygotować się do zatrudnienia swoich pracowników jak tylko skończą aktualnie wykonywane zadania.

Jeśli nie chcecie czekać, możecie przyspieszyć ich pracę dzięki dostępnym klejnotom. Niektóre zadania, takie jak szkolenie jednostek, produkcja żywności lub towarów mogą zostać anulowane, aby pracownicy mogli zająć się inną, zleconą pracą.

Szybko przekonacie się, że Wasi pracownicy mogą być czynnikiem ograniczającym Wasz rozwój ze względu na ich określoną liczbę. Nie można przecież wymagać wielozadaniowości od swoich ludzi.

A to oznacza, że musisz ustalić priorytety i zdecydować, co jest w danym momencie najważniejsze! Produkcja żywności? Szkolenie armii? Rozwiązywanie incydentów na pustkowiach? To zależy wyłącznie od Ciebie.

Jeśli znajdziecie się w sytuacji braku dostępnej siły roboczej możecie zainwestować w ulepszenia domów w mieście. Większe domy mogą pomieścić więcej pracowników, co daje większą swobodę w zarządzaniu nimi.

Incydenty

Skoro wspomniałem o incydentach. Od czasu do czasu natkniecie się na nieoczekiwane wydarzenia, które mają miejsce w mieście. Czy będą to dziki otaczające skrzynię, która wyłoniła się z ziemi, czy mamut śpiący na stosie złota, albo po prostu przypadkowe drzewo z dojrzałymi owocami, zawsze możecie wysłać swoich pracowników, aby je zebrali, a oni wrócą po chwili z nagrodą, uzależnioną od rodzaju zdarzenia.

Możecie też zignorować incydenty na jakiś czas, podczas gdy Wasi pracownicy są zajęci innymi zadaniami. Ale pamiętajcie, że prędzej czy później znikną. Dotknij zdarzenie, aby zobaczyć czas pozostały do jego końca.

Badania

Badania i postępy w drzewie technologii to jedno z głównych założeń Rise of Cultures. Rise of Cultures to gra o budowaniu miast, odkrywaniu nowych cywilizacji, tworzeniu własnego imperium i prowadzeniu go przez wieki ludzkości za pomocą handlu, wojny i dyplomacji.

Dlatego właśnie badanie nowych technologii jest jedną z najważniejszych jej części. Dostęp do ekranu badań można uzyskać dotykając ikony kolby laboratoryjnej w lewym dolnym rogu ekranu. Można tam zobaczyć wszystkie aktualnie dostępne Epoki ludzkości, przez które można przejść, zaczynając od Epoki Kamienia.

Dotknijcie wybraną erę, a wyświetli się podgląd dostępnych technologii wraz z ich kosztami i zaletami. Każda technologia wymaga do odblokowania określonej liczby punktów badań. Wasze aktualnie dostępne punkty badań są widoczne w lewej dolnej części ekranu podczas przeglądania miasta oraz w środkowej górnej części widoku badań.

Punkty badań generowane są w sposób ciągły w ilości jeden na godzinę, aż do 10, aż automatyczne generowanie Punktów zostaje zatrzymane. Punkty badań są dostępne także jako nagrody w różnych obszarach gry. Można mieć więcej niż 10 niewykorzystanych punktów badań, ale ich generowanie nie zostanie wznowione dopóki nie będziecie mieli 9 lub mniej punktów badań na pasku.

Oprócz punktów badań technologie będą kosztować także monety, jedzenie oraz pewną ilość innych towarów. Koszty wzrastają wraz z postępami w drzewie badań. Technologie zależą również od wcześniej zbadanych przez Was badań, co oznacza, że nie można ich swobodnie przeskoczyć. Każda technologia prowadzi do pewnych usprawnień dla jej użytkownika. Może to być wszystko, począwszy od nowego ulepszenia jednego z budynków, zwiększenia ich limitu, aż do udostępnienia zupełnie nowego budynku. Niektóre z technologii nawet odblokowują zupełnie nowe funkcje.

Szybko zauważycie, że niektóre technologie posiadają dodatkowe znaczniki odnoszące się do innych kultur. Na przykład „Egipt” lub „Chiny”. Technologie te pomogą Waszym przyszłym miastom partnerskim, które są miastami dodatkowymi dla Waszej Stolicy.

Po ukończeniu wszystkich technologii aktualnej Epoki, możecie przejść do następnej. Zanim przejdziecie dalej pamiętajcie, aby wypełnić także wszystkie zadania z epoki, w której się znajdujecie. Osiągnięcie nowej Ery jest zawsze dużym skokiem dla Waszego miasta. To zawsze poprawi ratusz i zapewni więcej ulepszeń dla Waszych budynków.

Jeśli kiedykolwiek traficie na koniec dostępnych zadań, pamiętajcie, że nie ma powodu do zmartwień – cały czas twórcy gry pracują nad tym, aby sprawić Wam jeszcze więcej radości i abyście mogli stale tworzyć swoje miasto większym i piękniejszym, a Imperium potężniejszym.

Bitwy (Walki w grze)

W Rise of Cultures nie możecie stracić swojego miasta, ale nawiązanie współpracy z przedstawicielami napotkanych kultur jest bardzo atrakcyjną opcją. Niektórzy z nich uznają Was za godnego tylko, gdy udowodnicie swoją wyższość militarną.

Koszary odegrają kluczową rolę w Waszej wyprawie po mapie świata. Istnieje kilka rodzajów koszar wojskowych pozwalających na produkcję różnych typów jednostek. Na początku gry będziecie używać tylko piechoty, jednostek do walki wręcz, a następnie broni dystansowej. Zbadajcie walkę włócznią, aby zbudować swoje pierwsze koszary piechoty, oraz proce pozwalające na budowanie baraków jednostek dystansowych. Oba budynki pozwalają na rekrutację jednostek wojskowych, które następnie można wykorzystać w swoich bitwach.

Aby rozpocząć kampanię należy użyć przycisku mapy w lewym dolnym rogu ekranu. Podczas gdy początkowe bitwy można wygrać wysyłając tylko kilka jednostek, wkrótce staną się one bardziej wymagające. Pamiętajcie, aby koszary były pełne jednostek i szybko uzupełniajcie poniesione straty.

Przy rozpoczęciu bitwy należy najpierw wybrać pozycje swoich regimentów na polach startowych. Są one mniej ważne w pierwszych bitwach, ale później ich właściwe rozmieszczenie może faktycznie zdecydować o zwycięstwie, lub gorzkiej porażce. W pierwszych bitwach musicie przede wszystkim pamiętać, aby jednostki dystansowe umieścić za swoimi jednostkami walczącymi wręcz.

Jeśli macie już kawalerzystów w swoich szeregach, możecie spokojnie umieścić ich w pierwszej linii ataku, ponieważ będą oni szarżować i przeskakiwać nad piechotą, by zajść wroga od tyłu.

Przeszkody na polu bitwy mogą również wiele zmienić. Planujcie z wyprzedzeniem i zastanówcie się, jak Wasza armia może je ominąć. Wasze jednostki wojskowe będą się doskonalić w miarę postępów w drzewie technologicznym. Na przykład włócznicy staną się mleczarzami. Potem wojownikami z kopisami, wojownikami Psiloi, Hastati i tak dalej. Podobna ścieżka rozwoju dotyczy wszystkich innych typów jednostek. A jest ich mnóstwo – piechota walcząca wręcz oraz jednostki dystansowe reprezentowane przez włóczników i procarzy to pierwsi, których można wyszkolić. Potem można dodać kawalerię, ciężką piechotę oraz broń oblężniczą.

Jeśli uważacie, że nie możecie już wygrać żadnej bitwy, prawdopodobnie powinniście zainwestować w jakieś wojskowe ulepszenia w opcji badawczej, podobnie jak ulepszenie Waszych dowódców oraz jednostek walczących bezpośrednio na polu bitwy.

Wasza armia zatrudnia dowódców ze specjalnymi umiejętnościami. Pierwszy dowódca, Harald, pozwala użyć uderzenia głazem i bezpośrednio zadawać obrażenia Waszym przeciwnikom. Po użyciu umiejętności specjalnej należy poczekać kilka sekund na jej odświeżenie, zanim będzie można jej ponownie użyć. W miarę jak udowadniacie swoją potęgę militarną napotkanym grupom, część ich najlepszych dowódców dołączy do Was i będziecie mogli wykorzystać ich umiejętności dla własnej korzyści w przyszłych bitwach.

Wszystko o kulturach w mieście

Wszystkie budynki w Rise of Cultures mają jedną wspólną cechę – działają one lepiej, gdy wspierane są przez miejsca związane z kulturą.

Obiekty kulturalne nie wytwarzają niczego materialnego, ale za to ulepszają inne budynki znajdujące się wokół, poprzez dostarczanie wartości kulturowych. Na przykład gospodarstwa rolne, wokół których znajdują się miejsca kultury, produkują więcej żywności, domy produkują więcej monet, a koszary szybciej szkolą jednostki, tym samym zajmując Waszych pracowników przez krótszy czas.

Gdy z menu budowy wybierzecie miejsce kultury, wyświetli się wartość i zakres wzrostu kultury.

Budynki znajdujące się w zasięgu wzmocnienia kultury zyskują korzyści wynikające z tego sąsiedztwa pod warunkiem, że osiągną swoje minimalne wymagania kulturowe. Wymagania te można sprawdzić w łatwy sposób. Wystarczy kliknąć na dowolny budynek i odwiedzić jego zakładkę informacyjną, aby dowiedzieć się, ile kultury potrzebuje on do zwiększenia wydajności.

Na przykład gospodarstwo wiejskie sąsiadujące z trzema kompleksami miejsc kultury, gdzie każde z nich daje wzrost kultury o 100, a więc gospodarstwo otrzymuje w sumie 300. Gospodarstwo posiada również 4 różne progi podnoszenia kultury, określone przez minimalne wartości dostępnej premii kulturowej: 0, 140, 270 i 540. Gdy osiągniecie poziom co najmniej 140, produkcja w gospodarstwie wzrośnie o 25%, a zwiększając poziom kultury jeszcze dwukrotnie, osiągniecie wzrost produkcji odpowiednio do 50% i 100%. Oznacza to, że gospodarstwo znajdujące się pod najsilniejszym z możliwych wpływów kulturowych będzie dwukrotnie wydajniejsze niż gospodarstwo bez tego wzmocnienia.

Obecnie gospodarstwo otrzymuje dodatek do kultury w wysokości 300, co oznacza, że działa 50% lepiej niż jego wydajność podstawowa.

Jak większość budynków, obiekty kultury mogą być ulepszane do wyższych poziomów, co skutkuje zwiększeniem ich wzrostu i zasięgu kulturowego. Aby odblokować ulepszenia dla swoich obiektów kulturowych przejdźcie przez poszczególne gałęzie drzewa technologicznego. Zawsze upewnijcie się, że rozmieszczacie miejsca kultury w całym mieście w taki sposób, aby wspierały możliwie jak największą liczbę budynków. 32 Aby uzyskać optymalne wyniki czasami będzie konieczne przestawienie budynków w mieście. Aby to zrobić, należy dotknąć i przytrzymać określony budynek. Spowoduje to zmianę widoku miasta, dzięki czemu możecie podejmować lepsze decyzje o tym, jak rozmieścić swoje budynki. Pamiętajcie, że usunięcie lub zmniejszenie dostępu do kultury zmniejszy wydajność lub szybkość aktualnych działań w budynkach będących pod wpływem miejsc kultury. Niezależnie od tego, czy jesteście w trybie budowy czy nie, zawsze możecie uzyskać lepszy przegląd swojego bonusu kulturowego, naciskając przycisk w prawym górnym rogu ekranu.

Jeśli następnie przeniesiecie swoje obiekty kulturowe w inne miejsce, oczekiwane wartości dodatku zostaną odpowiednio zaktualizowane, co pozwoli Wam sprawdzić, gdzie najlepiej je umieścić.

Handel

Rise of Cultures umożliwia Wam prowadzenie Waszego Imperium, przez wieki rozwoju ludzkości za pomocą handlu, wojny i dyplomacji.

Po wkroczeniu w Erę Minojską handel zacznie odgrywać ważną rolę w rozwoju Waszego Imperium. Aby przejść do kolejnych badań w drzewie technologicznym będziecie czasem potrzebować dóbr, których sami nie produkujecie. Dzieje się tak, ponieważ poszczególni gracze uzyskują dostęp do określonych dóbr na różnych etapach gry.

Handel to sposób, w jaki gracze mogą sobie nawzajem pomóc! Aby rozpocząć wymianę towarową z innymi graczami, należy udać się do swojego drzewa technologii i odblokować „Handel”.

Jawaahir, ekspert handlowy, odwiedzi Was i udzieli kilku podstawowych wskazówek dotyczących handlu, po których będziecie mogli od razu przejść do robienia biznesu.

Aby stworzyć ofertę należy nacisnąć przycisk „plus” w swoim nowym porcie handlowym. Następnie należy wybrać towar i ilość, którą chcecie sprzedać i stworzyć ofertę. Pracownicy natychmiast zaczną przygotowywać do wysyłki wybrane przez Ciebie towary.

Mówiąc o robotnikach portowych, są oni oddzieleni od pracowników miejskich, ale poza tym mają to samo zadanie: spełniać Wasze prośby. Gdy inny gracz zaakceptuje ofertę, otrzymacie w zamian żetony handlu. W sytuacji, gdy Wasza oferta nie zostanie odebrana przez kilka godzin, giełda weźmie ją w zamian.

Żetony handlu możecie użyć do zakupu towarów, których potrzebujecie. W tym celu w swoim porcie handlowym należy wybrać ekran „Oferty globalne”. Zobaczycie tam różne oferty od graczy, a czasami także oferty giełdy. Wybierzcie interesującą ofertę, na którą Was stać i dotknijcie jej, aby zaakceptować zakup. Zajmie to na chwilę jednego z Waszych pracowników portowych, a poziom Waszych stosunków handlowych z graczem, z którym właśnie robiliście interesy, wzrośnie.

Jeśli często handlujecie z tym samym graczem, Wasze relacje wkrótce zaczną odgrywać rolę.

Jak tylko wykonacie co najmniej 10 wymian handlowych w ciągu ostatnich 14 dni, koszty handlowe zmniejszą się. Im więcej handlujecie, tym większy rabat otrzymujecie. Co więcej, gracze, z którymi handlujecie, chętniej ujrzą Was na swojej liście Cudów Świata.

Dbanie o swoje relacje naprawdę się opłaca! Pamiętajcie, że nie możecie utworzyć relacji handlowych z postacią niezależną (giełdą). Dlatego wybieraj raczej oferty innych graczy niż oferty od giełdy. Jako członkowie sojuszu w oknie handlu będziecie widzieli także oferty swoich sojuszników zaraz po ofertach od partnerów handlowych. Co więcej, możecie również bezpośrednio wybierać oferty konkretnych członków sojuszu. Po prostu przejdźcie do rankingu sojuszu, kliknijcie w nazwę członka sojuszu i, aby zobaczyć ich aktualnie dostępne oferty, należy wybrać „Handluj”.

Cuda świata

Cuda świata są szczególnie interesującym rodzajem budynków w Rise of Cultures. To wspaniałe zabytki z naszej historii. Będą one stanowiły inspirację dla Waszych ludzi. Dodatkowo, obok majestatycznego wyglądu, oferują one także potężne wzmocnienia!

Aby je odblokować należy zbadać technologię „Cuda” znajdującą się w Epoce brązu. To spowoduje, że miasto odwiedzi specjalny gość, który wyjaśni Wam właściwości czasu i przestrzeni.

Gdy technologia zostanie już odblokowana, wówczas korzystając z dolnego menu, można przejść do ekranu cudów świata i rozpocząć budowę swojego pierwszego cudu. Zacznijcie od wybrania cudu, który chcecie zbudować. Na początku wybór będzie ograniczony, ale będzie się on zwiększać w czasie Waszej podróży przez wieki. Do zbudowania cudu potrzeba, przede wszystkim, jego planów. Na początku dostaniecie ich kilka za darmo, co pozwoli Wam zbudować pierwszy cud.

Oprócz planów cuda będą wymagały także punktów badań, monet, żywności i towarów do ich ulepszania! Utrzymujcie gospodarkę swojego miasta w równowadze, aby zawsze mieć do dyspozycji wystarczającą ilość zasobów. Gdy pierwszy cud świata stanie w mieście, rozejrzyjcie się i znajdźcie cuda należące do innych graczy, aby im pomóc!

Dzięki temu nie tylko udowodnicie, że jesteście świetnymi graczami, z którymi można cieszyć się grą, ale także otrzymacie plany i inne nagrody w zamian, gdy cud, do którego rozbudowy się przyczyniliście, osiągnie kolejny poziom. To z kolei umożliwi Wam dalszy rozwój własnych cudów świata.

Ponieważ cuda świata są bardzo potężne, możecie mieć tylko jeden z nich. Ponadto istnieje ogólny limit ilości cudów, które miasto może pomieścić w tym samym czasie i, być może, będziecie musieli zburzyć istniejący cud, by zbudować kolejny. Aby zwiększyć ten limit należy przejść przez drzewo technologiczne. Możecie rozbudować swoje cuda do bardzo wysokiego poziomu, ale pamiętajcie, że gdy rosną i stają się bardziej majestatyczne, koszty ich kolejnych modernizacji również rosną.

Kultury sojusznicze

Choć są drugorzędne w stosunku do głównego miasta – odgrywają ważną rolę w ekonomii waszej gry. Wasze pierwsze spotkanie z kulturami sojuszniczymi odbędzie się w epoce minojskiej, kiedy już ukończycie zarówno Koszykarstwo, jak i Technologie Łuków kompozytowych. Kolejnym przedmiotem badań jest Powstanie Egiptu, pierwsza Technologia Kultur sojuszniczych.

Szybko zauważycie, że warunki jej ukończenia wyglądają inaczej niż w przypadku większości innych technologii. W przeciwieństwie do formy opłacenia surowcami, musisz podbić określony Region na mapie. Należy przejść do żądanego obszaru. Jeśli niezbędny region nie jest dostępny dla Was natychmiast, musicie przejść przez mapę kampanii i w końcu go odkryć.

Po spełnieniu warunków możecie wejść do Egiptu – pierwszej kultury sojuszniczej! Kleopatra, władczyni Egiptu, powita was i przedstawi wasze pierwsze zadania. Postępujcie zgodnie z jej wskazówkami, aby zbudować kwitnące miasto nad rzeką Nil. Zazwyczaj jedna kultura sojusznicza rozciąga się na dwie Ery.

Na przykład Egipt obejmuje epokę minojską i starożytną Grecję podczas gdy Chiny są związane z Wczesnym Rzymem i Cesarstwem Rzymskim. Można to również zobaczyć w drzewku badań. Niektóre technologie wyróżniają się specjalną odznaką. Odznaka ta oznacza, że technologia będzie ulepszać daną kulturę sojuszniczą, a nie główne miasto.

Każda kultura sojusznicza będzie również zawierać niespodziankę w mechanice gry. Na przykład w Egipcie znajdziecie rzekę Nil, przepływającą przez środek miasta. Rzeka zapewni budynkom nawadnianie, które działa jak premia kulturowa z głównego miasta!

Co więcej, aby móc postawić budynki na drugim brzegu, należy najpierw zbudować most. Z drugiej strony, Chiny nie posiadają żadnej kultury ani systemu nawodnień! Zamiast tego, będziecie musieli rozwijać się w taki sposób, aby odblokować istniejące wcześniej Punkty: Polan ciem i obszarów kaolinu. Tam możesz zbierać Kokony i Kaolin, potrzebne do innych produkcji.

Możecie spodziewać się podobnych dodatków także w późniejszych Kulturach Sojuszniczych.

Jak efektywnie zarządzać miejscem w mieście?

Chciałbym podzielić się z Wami kilkoma pomocnymi wskazówkami jak efektywnie wykorzystać teren. Przestrzeń budowlana jest prawdopodobnie najważniejszym zasobem w grze.

Mam na myśli, że Rise of Cultures to gra o budowaniu miasta,  więc wydaje się to całkiem logiczne. W związku z tym należy gospodarować  dostępną przestrzenią tak efektywnie, jak to tylko możliwe.

Poprzez podbijanie nowych regionów na  mapie kampanii lub inwestując klejnoty, można odblokować dodatkowe tereny i zwiększyć obszar miasta. Mam jednak kilka wskazówek, jak wykorzystać  już istniejącą powierzchnię jeszcze bardziej efektywnie.

Zacznijmy od obracania budynków.

Dla niektórych może to brzmieć dziwnie, ale obracanie  budynków jest podstawową opcją w trybie budowania, ale na co dzień łatwo jest  zapomnieć o tej ważnej funkcji. Kiedy planujesz przebudowę swojego miasto,   powinieneś pamiętać o tym, że większość budynków ma różne  „ślady”, gdy je obracasz.

Ta cecha może być wykorzystana do wbudowania ich w  miejsca, gdzie na pierwszy rzut oka nie pasują. Ponadto może to umożliwić  wykorzystanie większej ilości obiektów kultury,  które zwiększają produkcję, a co za tym idzie, podnoszą wydajność budynków na powierzchni, którą one wykorzystują.

Wykorzystanie Obiektów Kultury.

Obiekty kultury są rodzajem budowli, które są często degradowane do roli wizualnej ozdoby miasta. Jednakże budynki te są w rzeczywistości niezbędne  dla podniesienia wydajności pozostałych budynków. Większość budynków może mieć 4  poziomy wzmocnienia kulturowego.

Bez wzmocnienia, 25% wzmocnienia, 50% wzmocnienia,  a nawet 100% wzmocnienia, które podwaja ich produkcję, na przykład zmniejszając o połowę czas rekrutacji w koszarach!

Innymi słowy, pełne wzmocnienie kulturowe  może podwoić efektywność budynków. Ale to nie do końca prawda,  ponieważ potrzebujesz dodatkowej przestrzeni dla obiektów kultury, aby zwiększyć  produkcję budynku na jego obszarze. Tak więc do pewnego momentu bardziej  wskazane jest zbudowanie kolejnego budynku, zamiast uporczywie próbować doprowadzić  kolejny budynek do pełnego wzmocnienia kulturowego.

Gdy już nie możesz budować więcej  budynków jednego typu, nie masz wystarczającej ilości miejsca na kolejne budynki lub nie masz wystarczającej ilości  robotników, aby wykorzystać wszystkie budynki w tym samym czasie, wskazane jest zwiększenie efektywności  istniejących budynków poprzez użycie obiektów kultury.

Należy również pamiętać, że obiekty kultury mogą być przenoszone. Jeśli zazwyczaj wzmacniasz swoje koszary,  ale masz ekstremalny niedobór towarów, dobrze jest tymczasowo przenieść obiekty kultury w pobliże  warsztatów, aby zwiększyć produkcję towarów.

Ulepszanie budynków.

Kolejną rzeczą na liście jest fakt, że wszyscy gracze są  w zasadzie zachęcani do tego w początkowym samouczku. Jednakże, przy przechodzeniu przez Epoki, niektóre budynki mogą łatwo zostać pominięte,  a ich ulepszenie jest odkładane na później coraz bardziej, ponieważ zasoby są raczej przeznaczane  na badania, rekrutację lub produkcję towarów. Jednak w miarę posuwania się naprzód przez Epoki, na Mapie Kampanii lub w sojuszowym poszukiwaniu skarbów, Twoje potrzeby stale rosną.

Aby zapobiec coraz większemu i większemu opróżnianiu magazynów zamiast gromadzenia coraz więcej zasobów pomimo postępu, ważne jest, by regularnie przydzielać wystarczającą ilość pracowników i zasobów celem ulepszania wszystkich obiektów produkcyjnych i zwiększenia ich produkcji  oraz dostosowania ich do postępu.

Skup się na swojej strategii gry

Ostatnia wskazówka na dzisiejszej liście jest być może najbardziej radykalna w budowaniu miasta. Rise of Cultures oferuje graczom możliwość  grania tak, jak chcą. Czy chcą handlować z napotkanymi postaciami  podczas Sojuszowych Poszukiwań Skarbów czy może wolą zmierzyć się z przeciwnikiem na polu bitwy.

Robienie wszystkiego, co się chce, jest oczywiście możliwe,  ale niekoniecznie efektywne. Masz możliwość zbudowania do 4 zakładów produkcyjnych dla swoich podstawowych towarów od Wczesnego Rzymu, ale jeśli naprawdę potrzebujesz towarów tylko do  handlu w porcie i badań, a także większość Twoich robotników jest stale zajęta w koszarach, aby  rekrutować jednostki, które stracisz na mapie Kampanii i w Poszukiwaniach Skarbów, to wtedy  skupienie się na ścieżce wojownika ma sens.

Oznacza to, że należy zbudować tylko tyle  warsztatów, ile możesz uruchomić korzystając z nadwyżki pracowników i ile potrzebujesz do  produkcji swoich towarów. To samo odnosi się do tego, czy wolisz polegać na handlu. Zbuduj dodatkowe koszary tego samego typu,  które odblokujesz w trakcie gry i posiadaj tylko tyle koszar, ile uważasz za  niezbędne do rozegrania większości bitew na mapie kampanii. Zaoszczędzona przez to przestrzeń może być następnie  wykorzystać na dodatkowe farmy lub domy, które z kolei wytwarzają surowce niezbędne  do produkcji i rekrutacji.