Pomimo iż zasady gry Hex Commander ściśle podlegają kategorii gier opartych o tury (turowych) to ma ona również swoją mechanikę, którą należy poznać, aby móc skutecznie wykonywać kolejne misje przy jak najmniejszych stratach. Jest to poradnik dla początkujących, który pozwoli poznać Ci najważniejsze zasady rządzące rozgrywką.
Twój bohater
W każdej misji będziemy zarządzali swoim bohaterem, który jest najsilniejszą jednostką naszej armii. Między kolejnymi misjami możemy ulepszać naszego bohatera, podnosić wartość jego życia jak i zwiększać punkty ataku czy udoskonalać jego umiejętności. Nie bójcie się używać w pełni jego umiejętności w trakcie walki, nie trzymajcie go z dala od centrum konfliktu, może właśnie on okazać się „czarnym koniem” prowadzącym do zwycięstwa. Bohater może korzystać z eliksirów i zaklęć ze zwojów.
Atakuj mniejsze oddziały
Jeśli tylko możesz to zawsze atakuj małe grupy przeciwników. Zanim wykonasz kolejny ruch sprawdź dokładnie zasięg jednostek przeciwnika, to pozwoli Ci zminimalizować jego szansę na kontratak, a co za tym idzie zmniejszysz swoje straty. Grupy kilku przeciwników (np. dwóch) zadają znacznie mniejsze obrażenia, a ich redukcja powinna być Twoim priorytetem.
Używaj i ulepszaj teleport
Antyczne teleporty pozwalają ci na przeniesienie swoich jednostek z bazy na pole walki. Ilość jednostek, jaką możesz przenieść jest ograniczona poziomem teleportu w twojej bazie. Aktywne filary runiczne na teleporcie pokazują ile jednostek możesz przenieść.
Każdy scenariusz daje Ci dostęp do teleportu, a to z kolei pozwala na przyzwanie posiłków z Twojej bazy, które niekiedy są niezbędne na polu walki. Użyj ich do wzmocnienia swojej armii. W niektórych misjach Twoja armia będzie składała się wyłącznie z przyzywanych jednostek. Zanim wystawisz jednostki do walki sprawdź czym dysponuje przeciwnik i na co jego jednostki są podatne, na jakie ataki, a także przeczytaj dokładnie cele wykonywanej misji.
Jeśli musisz szturmować pozycje wroga, kawaleria będzie niezastąpiona, a jeśli potrzebujesz po prostu obronić daną pozycję to rozważ użycie ciężkiej piechoty i jednostek dystansowych. Ulepszanie teleportu klejnotami zapewnia większą elastyczność podczas bitwy.
Najważniejsze porady dotyczące walki
Pamiętaj, że możesz do wroga podejść tak blisko jak tylko to Ci się podoba i atakować go dowolnym rodzajem wojska. Zwróć uwagę na symbole czerwonych mieczy otaczających twój oddział, kiedy go zaznaczysz. Symbole przedstawiają zasięg ataku twojej jednostki. Podejdź do wrogiej jednostki na tyle blisko, żeby była w zasięgu ataku, a potem kliknij na nią aby zobaczyć przewidywany wynik starcia. Kliknij jeszcze raz aby zaatakować. Umieszczając jednostki w pobliżu wieży strażniczej zapewniamy im o 50% lepszą ochronę. Pamiętaj, że kusznicy to potężna jednostka walcząca na dystans, ale co najważniejsze i co musisz zawsze pamiętać to to, że nie mogą się oni w jednej turze przemieszczać i strzelać, więc jeśli ich przesuniesz w aktualnej rundzie to nie będą mogli oddać strzału i na odwrót. Kuszników najlepiej umieszczać w wieżach, aby zapewnić im ochronę i zwiększyć zadawane przez nich obrażenia. Jeśli chodzi o kawalerię to pamiętaj, że nie jest ona w stanie przejechać przez las, ale mają pewną potężną umiejętność, tzn. szarżę, o której wspomniałem już wcześniej w moim poradniku. Aby jej użyć, zaatakuj wroga nacierając w linii prostek. Pamiętaj: Kierunek ruchu kawalerii i ataku musi być ten sam, aby skorzystać z szarży. Im dłuższy dystans pokona kawaleria szarżując, tym większy bonus do zadawanych przez nią obrażeń jest dodawany. Maksymalny bonus to 150%. Szarża nie zadziała przeciwko pikinierom oraz jednostkom ukrytym w lesie lub za umocnieniami.
Pikinierzy są jednostką wyspecjalizowaną w walce z kawalerią. Posiadają bonus do ochrony przeciwko atakom kawalerii i zadają jej specjalne obrażenia. W typowym starciu jeden oddział pikinierów jest w stanie pokonać trzy oddziały kawalerii.
Drzewa, fortyfikacje, mury oraz wieże strażnice zapewniają dodatkową ochronę przed wszystkimi atakami wroga, Chronią też przed szarżą kawalerii.
Bramy pozwalają ci przekraczać mury i chronią przed wrogami. Brama jest zamknięta w czasie tury przeciwnika, ale otwiera się na czas trwania twojej tury. Bramy mogą zostać zniszczone lub zdobyte. Aby zdobyć bramę jednostka musi stać w bramie lub obok bramy po wewnętrznej stronie w momencie końca tury.
Każda jednostka ma dwa współczynniki obrony. Wyglądają one w ten sposób „Och 30% / 45%”. Pierwszy z nich to ochrona przed atakami w zwarciu. Drugi to ochrona przed pociskami (łuki, kusze, katapulty, kule ogniste). Ogólna reguła głosi, że jednostki posiadające tarcze będą miały wyższy drugi rodzaj ochrony.
Na koniec każdej misji dostajemy w nagrodę dodatkowe monety za każdą grupę żołnierzy, którą utrzymaliśmy przy życiu. Staraj się tym samym trzymać najsłabsze jednostki z tyłu, mogą one służyć jako przynęta bądź do dobicia osłabionego wroga. Jednakże niektóre jednostki czasami są bezużyteczne w walce, te składające się z 1 lub 2 jednostek, prócz magów, katapult czy kawalerii i pomimo ich bezużyteczności mogą przynieść nam dodatkowy dochód.
Monety i klejnoty
W grze mamy dwie główne waluty, które można zdobywać bardzo szybko pod warunkiem, że jesteśmy aktywnymi graczami. Z każdej misji możemy dostać spokojnie 100 monet, czasami mniej jeśli zajmie nam więcej czasu. Dodatkowo za wykonaną misje dostaniemy jeden darmowy klejnot. Monet użyjemy do zakupu Mikstur, Zwoi i do rekrutacji jednostek. Za monety także będziemy mogli przywoływać wsparcie poprzez teleport. Klejnoty zaś posłużą do stawiania budynków , ulepszania portali, bohatera, jednostek i budynków. Klejnoty ciężej zdobywać w większej ilości, więc lepiej za nie odblokowywać nowe budynki niż ulepszać już te istniejące. Możesz także wymieniać monety na klejnoty u jubilera, ale to dość kosztowny zabieg. Klejnoty kupicie także za prawdziwe pieniądze.
Zbieraj skrzynie i powtarzaj misje
Może to być nie lada wyzwaniem, ale warto czasami powtarzać misje na wyższych poziomach trudności. Dostaniecie więcej monet i dodatkowe klejnoty za to. W misjach także znajdziecie dwa rodzaje skrzyń, które jedynie bohater może otwierać. Skrzynie pojawią się na mapie niezależnie od tego, czy dana misja została już zakończona czy nie. Lokalizacja skrzyń się nie zmienia ani ich zawartość. Najlepiej powtórzyć misje, które dają dobre zwoje lub mikstury.