Kingdom Come: Deliverance II, kontynuacja znanej i cenionej produkcji studia Warhorse, nie przestaje zaskakiwać głębią narracji, realistycznym podejściem do historii i niezwykle immersyjnym światem. Jednym z bardziej oryginalnych i zapadających w pamięć zadań pobocznych jest misja zatytułowana „Najeźdzcy” (oryg. Invaders). Wbrew pozorom, nie jest to typowa misja typu „znajdź i zabij”. Gracz staje tutaj przed wyzwaniem o znacznie bardziej moralnym i politycznym wymiarze: jak postąpić z grupą Kumanów, którzy w oczach lokalnej społeczności są zagrożeniem, ale niekoniecznie muszą nim być.

W poniższym poradniku poprowadzę Cię krok po kroku przez wszystkie aspekty tego zadania: od jego rozpoczecia, przez eksplorację, interakcję z Kumanami, aż po alternatywne zakończenia. Wszystko wzbogacone o ciekawostki historyczne oraz tło narracyjne tej nietuzinkowej misji.

Jak rozpocząć zadanie „Najeźdzcy”?

Zadanie aktywujesz, udając się do niewielkiej miejscowości Troskowice. W tamtejszej oberży porozmawiaj z oberżystką Beatą, która w rozmowie wspomni o niecodziennych gościach odwiedzających lokal. Zwróci Twoją uwagę na grupę nieznajomych siedzących przy jednym ze stołów. Zainicjuj rozmowę z postacią o imieniu Wasko. Dialog z nim automatycznie uruchomi zadanie poboczne „Najeźdzcy”.

Lokalizacja obozu Kumanów

Po uzyskaniu pierwszych informacji od Wasko, dalsze szczegóły odnajdziesz u Wujtka, mieszkającego również w Troskowicach. Ten wskaże Ci kierunek – na zachód, w stronę rejonu Semina. Udaj się do niewielkiego zamku i porozmawiaj z panem Janem Semin, który udzieli Ci dodatkowych informacji o przybyszach i pomoże określić lokalizację obozu Kumanów.

Obozowisko znajdziesz w lesie na zachód od posiadłości Semina. Jest dobrze ukryte, ale możesz dostrzec dym z ogniska lub ślady na ścieżkach prowadzące do lokalizacji.

Walka czy rozmowa? Moralne dylematy gracza

Misja „Najeźdzcy” oferuje dwie ścieżki rozwiązania konfliktu z Kumanami. Każda z nich ma swoje konsekwencje i każda jest zgodna z głębią RPG tej gry.

🗡 Konfrontacja

Możesz zdecydować się na bezpośredni atak na obozowisko. Eliminacja wszystkich Kumanów zakończy misję szybko, ale nie bez echa. Twoje działania mogą zostać zauważone przez innych NPCów, a skutki tej decyzji mogą przejawić się w dalszej części fabuły. W niektórych przypadkach pojawi się nawet możliwość odwetu lub zniechęcenie sojuszników.

🥂 Dyplomacja i empatia

Druga opcja wymaga więcej cierpliwości i wyczucia. Możesz spróbować zaprzyjaźnić się z Kumanami. Kluczowym elementem budowania z nimi relacji jest wspólne picie bimbru. Po zdobyciu odpowiedniej ilości tego trunku (np. u okolicznych wieśniaków, w piwnicach lub jako łup ze skrzyń), możesz wrócić do obozu i zaproponować wspólną ucztę. Kumanowie, mimo początkowej nieufności, mogą się otworzyć, co pozwoli ci poznać ich historię i motywację.

Rozwijając wątek przyjažni, odblokujesz unikalne linie dialogowe oraz możliwość rozwiązania sytuacji pokojowo. Czasem možszesz nawet uzyskać pomoc Kumanów w przyszłych misjach.

Gdzie zdobyć bimber?

Bimber to klucz do serc (i żołądków) Kumanów. Najprościej zdobyć go:

  • w piwnicy karczmy w Troskowicach,
  • u lokalnych wieśniaków na wymianę (np. za ryby, grzyby lub skórki zwierząt),
  • jako łup ze skrzyń w pobliskim obozie zbójów,
  • od handlarzy przy drogach.

Niektórzy gracze donoszą, że w ruinach starej gorzelni (na południe od Ratajów) można znaleźć kilka butelek ukrytych w skrzyni pod podłogą.

Zakończenie misji – dwie drogi

Po ataku na obóz

Po wyeliminowaniu Kumanów wróć do Beaty w Troskowicach i poinformuj ją o zakończeniu problemu. Otrzymasz nagrodę pieniężną oraz wzrost reputacji w lokalnej społeczności. Niektóre postacie mogą jednak zacznć postrzegać cię jako brutalnego rozwiązywacza problemów.

Po zaprzyjaźnieniu się

Jeśli uda Ci się zyskać zaufanie Kumanów, możesz negocjować ich odejście z regionu lub zaproponować współpracę. Czasem uda się przekonać ich do ślubowania lojalności lokalnemu panu. To zakończenie odblokowuje nowe dialogi i może mieć znaczący wpływ na kolejne etapy gry.

Ciekawostki i tło historyczne

  • Kumanowie istnieli naprawdę – byli koczowniczym ludem pochodzenia tureckiego, który pojawił się na terenach Węgier i Czech w XII-XIII wieku.
  • Ich obecność w grze jest nie tylko uzasadniona historycznie, ale też pokazuje, jak wiele narodów i kultur ścierało się na pograniczach Średniowiecznej Europy.
  • Wasko i Jasak, dwie postacie z obozu, mają swoje unikalne tła fabularne, które warto poznać, zanim podejmiesz decyzję.

Podsumowanie

Misja „Najeźdzcy” w Kingdom Come: Deliverance II to nie tylko kolejny punkt na liście zadań. To test moralny, symulacja rzeczywistych dylematów i przypomnienie, że w świecie nie wszystko jest czarno-białe. To rzadki przypadek w grach RPG, gdy możesz wybrać współistnienie zamiast przemocy – a gra wynagradza Cię za to nie tylko narracyjnie, ale też mechanicznie.

Bez względu na to, czy postawisz na rozlew krwi, czy na rozmowę przy bimbrze – pamiętaj, że świat Kingdom Come: Deliverance II będzie pamiętał twoje wybory. A to czyni tę misję tak niezwykle satysfakcjonującą i godną uwagi.

Spis treści