Misja „Gniewny głos” w Assassin’s Creed Shadows to nie tylko kolejne zlecenie do wykonania – to dramatyczna scena, osadzona w realiach rozdartej wojną domową Japonii okresu Sengoku. Oto czas, w którym cesarska władza słabła, a potężni daimyo walczyli o supremację, nie przebierając w środkach. Świątynie, dotąd symbole duchowego spokoju, stają się arenami krwawych konfrontacji. W tym chaosie narodził się opór – iskra zapalna buntu przeciwko tyranii.

„Gniewny głos” zabiera gracza do świątyni Tanjosan Myoyo-ji, gdzie dwie ważne postacie – opat Tanjo i Nakamura Tadashige – zostali pojmani przez ludzi okrutnego Bessho Harumasy, znanego jako Byk. Twoim zadaniem jest ich uwolnienie i zdobycie informacji niezbędnych do dalszego osłabiania jego sił. W tej misji przeplatają się elementy skradania, bezpośredniej konfrontacji i taktycznej eksploracji, a każda decyzja może zaważyć na losach nie tylko bohaterów, ale i całego regionu.

Tło historyczne i inspiracje kulturowe

Świątynia Tanjosan Myoyo-ji

Choć świątynia występująca w grze jest fikcyjna, jej nazwa i forma architektoniczna inspirowane są rzeczywistymi buddyjskimi kompleksami z okresu Muromachi i Azuchi-Momoyama. W czasach konfliktów zbrojnych wiele świątyń przekształcano w twierdze, a mnisi wojownicy (sōhei) brali aktywny udział w obronie wiary i ludności cywilnej. Myoyo-ji mogła być inspirowana takimi ośrodkami jak Enryaku-ji na górze Hiei – miejscem historycznych bitew między siłami cesarskimi a klasztorami.

Nakamura Tadashige

Postać Nakamury może być kompozytem wielu buntowniczych samurajów epoki. W historii Japonii istniało kilku wojowników o tym imieniu, lecz żaden z nich nie jest bezpośrednim odpowiednikiem z gry. Można doszukiwać się inspiracji w takich postaciach jak Amakusa Shirō – młody przywódca buntu Shimabara, choć ten żył kilkadziesiąt lat później. Tadashige w Assassin’s Creed Shadows symbolizuje wewnętrzny sprzeciw wobec okrutnych reguł świata feudałów.

Przebieg misji „Gniewny głos”

Misja rozpoczyna się w malowniczej, lecz wrogiej scenerii świątyni Tanjosan Myoyo-ji, położonej na południe od Pól Bitwy, nieopodal punktu synchronizacyjnego. Zarówno Yasuke, jak i Naoe mogą podjąć się tego zadania – choć wybór postaci wpłynie na styl gry.

Już po wejściu na teren świątyni widoczne są patrole Byka. Trzeba będzie wybrać: skradanie się przez dachy i zarośla czy otwarta konfrontacja z użyciem broni?

Cele misji:

  1. Infiltracja świątyni:
    • Skorzystaj z bocznych wejść i zarośli, by uniknąć alarmu.
    • Użyj kunai lub łuku, by po cichu eliminować strażników.
  2. Uwolnienie opata Tanjo:
    • Opat znajduje się na dziedzińcu głównym, przywiązany do słupa rytualnego.
    • Eliminuje go dwóch opancerzonych strażników. Wybierz Yasuke do starcia wręcz lub Naoe do eliminacji z dystansu.
    • Po jego uwolnieniu zdradzi on tożsamość Byka: Bessho Harumasa.
  3. Dotarcie do Nakamury Tadashige:
    • Znajduje się on w jednej z sal medytacyjnych, strzeżonej przez elitarnego samuraja.
    • Konieczne może być użycie dymnych bomb lub pułapek do unieszkodliwienia przeciwników.
  4. Ucieczka ze świątyni:
    • Po uwolnieniu obu postaci, nadciąga posiłek wroga.
    • Można uniknąć walki uciekając przez podziemne przejście pod ołtarzem lub walczyć do końca na dziedzińcu.

Porady taktyczne

  • Najlepsza postać do zadania: Yasuke lepiej radzi sobie w otwartej walce. Naoe to mistrzyni skrytobójstwa i ukrywania się. Wybierz zgodnie z preferencją.
  • Przygotowanie:
    • Zabierz ze sobą wyciszony łuk, dymne bomby i narzędzia sabotażu.
    • Ulepsz zbroję, by zredukować obrażenia od strzał w przypadku wykrycia.
  • Ścieżki alternatywne:
    • Na zachodnim zboczu świątyni znajduje się rozwalony mur – dobry punkt wejścia.
    • W ogrodzie medytacyjnym znajduje się podziemne przejście prowadzące do sali, gdzie więziony jest Tadashige.

Ciekawostki i nawiązania

  • „Byk” – czyli Bessho Harumasa to prawdopodobna fikcyjna reinterpretacja realnego Bessho Nagaharu – daimyo, który zbuntował się przeciw Oda Nobunadze, lecz został ostatecznie pokonany.
  • Tanjo to imię często kojarzone z postaciami religijnymi – może stanowić odniesienie do „tanjo-e” (urodziny Buddy), podkreślając duchowe znaczenie misji.
  • Architektura Myoyo-ji przypomina rzeczywiste buddyjskie świątynie z rejonu Kansai – szczególnie kompleksy z okolic Kyoto, np. Kiyomizu-dera.

Zakończenie misji – ku konfrontacji

Po uwolnieniu opata Tanjo i Nakamury Tadashige, gracze otrzymują kluczowe informacje o strukturze sił Byka oraz jego lokalizacji. Bohaterowie wracają do kryjówki, gdzie rozpoczyna się planowanie dalszych działań partyzanckich.

Misja „Gniewny głos” kończy się nie tylko sukcesem taktycznym, ale również duchowym zwycięstwem – świątynia zostaje oczyszczona z wpływów tyrana, a jej duchowni i uchodźcy mogą znów znaleźć w niej schronienie. Gracz otrzymuje dostęp do nowych zadań fabularnych, a także zyskuje zaufanie ważnych sojuszników, co wpłynie na rozwój dalszej kampanii.

Podsumowanie

„Gniewny głos” to jedna z tych misji, które zostają z graczem na długo – nie tylko ze względu na trudność czy fabularny ciężar, ale też dzięki unikalnej atmosferze i starannie wykreowanemu otoczeniu. To doskonały przykład tego, jak Assassin’s Creed Shadows potrafi łączyć emocjonującą akcję z refleksją nad naturą władzy, oporu i duchowości.

Zarówno gracze ceniący skradanki, jak i ci preferujący frontalne ataki znajdą tu coś dla siebie. Misja staje się punktem zwrotnym kampanii i pozwala lepiej zrozumieć złożoność świata przedstawionego w grze – Japonii pogrążonej w ogniu wojny, ale i pełnej cichych bohaterów gotowych oddać życie za sprawiedliwość.

Spis treści