Luminary: Rise of the Goonzu lub jak ktoś woli krócej to Luminary jest interesującą grą 2D Fantasy MMORPG opublikowaną zarówno przez IJJI jak i studio Ndoors. Gra posiada najlepszy system ekonomiczny jaki kiedykolwiek widziałem w grach MMORPG, który jest w całości kontrolowany przez gracza, ale o tym później. Luminary ma również unikalny system polityczny, który pozwala graczom posiadać własne miasta i faktycznie możemy sprzedawać prawa własności w postaci akcji. Jeśli chodzi o samo tworzenie postaci to mamy tutaj strasznie ubogie opcje. Nie rozumie dlaczego w tak wielu grach MMO postacie wyglądają identycznie, to naprawdę rozczarowuje. Tworzenie postaci w Luminary jest proste, aż chce się płakać, po prostu wybieramy jedną z czterech klas i wpisujemy swoją nazwę i koniec. Mimo, że wygląd nie ma wpływu na grę, ale na pewno jest miło grać postacią inną niż wszystkie. Od chwili zalogowania się do gry będziemy zawsze mieli coś do zrobienia, niby gra wyda nam się prosta, ale wspaniały system misji umili nam rozgrywkę. Wiele gier MMo polega na zadaniach typu FedEx, czyli zanieś coś dla NPC, a on cię wynagrodzi, ale ku mojemu zdziwieniu tutaj jest inaczej. No może same zadanie nie są czymś szczególnym, ale sposób ich wykonania i przedstawiania zasługuje na dużego plusa. Wiele gier zmusza gracza do powrotu do miasta po wykonaniu zadania, ale tutaj po ukończeniu jednego mamy szybko wyświetlana następne, co zaoszczędza nam czas. Misje tutaj to zazwyczaj zabijanie potworów, a więc warto zdobyć troszkę doświadczenia wykonując je.
To co mnie mile zaskoczyło w grze to tzw. system mentorów, zaraz po wejściu do gry wyskoczyła mi lista graczy, a po wybraniu jednego szybko dostałem od niego wiadomość z pytaniami czy nie potrzebuje czegoś, czy mi czegoś nie wyjaśnić, myślałem że to systemowe wiadomości, ale okazało się, że to inny gracz, który autentycznie pomagał mi we wszystkim, a nawet dostałem od niego troszkę złota i sprzętu na start. Nie wiem czy są oni za to nagradzani, ale faktycznie system sprawuje się idealnie.
Jednak podstawą całej gry jest gospodarka/system ekonomiczny. Każdy element wyposażenia w grze został stworzony przez innych graczy, nie wylatują one z potworów czy nie kupimy ich od NPC. To naprawdę bardzo rozruszała część ekonomiczną gry. Gracze zbierając surowce i inne materiały wyładowują je na rynek i sprzedają, a inni kupują towary aby z nich tworzyć różnego rodzaju sprzęt. Jednak wszelkie towary warto sprzedawać na rynku, gdyż NPC zapłacą nam za nie określoną kwotę i nic więcej nie stargujemy. W przeciwieństwie do innych gier np. Metin 2, w Lumianry nie ma rzeczy bez przeznaczenia, każda nawet wydająca się niczym rzecz służy jakiemuś celowi. Co najlepsze w grze istnieje także inflacja, która sprawia, że czasem lepiej trzymać wartościowe rzeczy niż złoto, bo ono najszybciej traci na wartości.
Kolejna ciekawą sprawą w grze jest system polityczny, podzielony na miejski i krajowy. Każde miasto jest kontrolowane przez jednego gracza i można wybrać jednego szefa, że tak to nazwę. Ale na tego właśnie szefa mogą głosować tylko gracze posiadający akcje danego miasta. Szef miasta może wyznaczyć przeróżne stanowiska miejskie i nadać im moc, może też ustanawiać podatki, opłaty bankowe i opłaty za magazynowanie.
Oprócz szefów miast gracze mogą wybierać monarchę, zwanego także Goonzu, co 48 dni. Władza jego jest ogromna i potrafi uwięzić każdego gracza na serwerze i wysyłać wiadomości do wszystkich. Wyznacza też pięciu szlachciców, którzy mają wiele uprawnień, począwszy od ustalania cen dla NPC.
Jak widzicie gra jest naprawdę godna polecenia choć jak wspomniałem i ma pewne wady.