Aby w Lord of Ultima móc założyć kolejne miasto potrzebujemy mieć rozbudowany Ratusz na co najmniej siódmym poziomie. To umożliwi nam zdobycie kolejnego tytułu – dokładnie mowa tutaj o tytule Hrabia. Do zdobycia wspomnianego tytułu musimy wykonać odpowiednie badania, ale wcześniej należy rozbudować Wieżę Księżycową na poziom 10. Dodatkowo musimy oczyścić odpowiednią ilość surowców i po to nam właśnie wcześniej rozbudowana wieża.Przykładowo, aby zdobyć 1 ciemnolas musimy oczyścić 1000 sztuk zwykłego surowca, może to być drewno. Musicie zauważyć, że przy każdym wyższym tytule potrzebne surowce są o wiele większe, więc najlepiej systematycznie je oczyszczać niż trzymać w mieście (przecież ktoś z nich może nas okraść).
Czy to już wszystko?
Niestety nie, potrzebujemy teraz Barona, ale jego można rekrutować jedynie w Świątyni Trinsic i to rozbudowanej na poziom 10. Koszt Barona to 50 000 żelaza i 100 000 złota, no i oczywiście musimy mieć w koszarach dla niego przygotowane miejsce.
No dobra, mamy już odpowiedni tytuł, mamy Barona więc teraz wchodzimy na mapę gry i poszukujemy odpowiedniego miejsca pod nowe miasto. Jeśli już takie wypatrzymy to zaczynamy dalszą walkę o surowce, a dlaczego? Aby założyć miasto potrzebujemy 250 wozów, albo 25 statków (i zaczyna się zabawa w rozbudowywanie stoczni albo targu). Przyszykujcie także odpowiedni zapas surowców 100 000 drewna i kamienia jak i po 25 000 żywności i żelaza.
Teraz zapytacie jakie surowce czekają na Was w nowych miastach? Niestety to sprawa losowa, ale mamy poniekąd na to wpływ, możemy wpłynąć na Nasze szczęście wybierając odpowiednie lokalizacje. Jeśli miejsce, do którego wysyłamy Barona jest otoczone przez lasy to możecie liczyć na ogromne ilości drewna w nowym mieście. Podobnie przyjrzyjcie się czy nie otacza nowego miasta góra, albo dwie… to wpłynie na żelazo i kamień. Dobierajcie odpowiednio miasta, a zwiększycie swoje szanse na odpowiedni surowiec. Jednak nic nie gwarantuje Wam tego, że w nowym mieście zastaniecie to czego byście najbardziej chcieli.
Jakie miasta najlepiej zakładać na początku gry?
Początki w każdej grze nie są łatwe, więc może dopomóc swojemu szczęściu? Można, tworząc miasta typowe pod surowce, aby maksymalnie rozwijać naszą ekonomię. W takich miastach skupiamy się przede wszystkim na surowcach, a o samej armii można zapomnieć choć warto mieć paru strażników miejskich, aby nikt zbyt łatwo Nas nie mógł ograbić.
Co zbudujemy w takim mieście?
Przede wszystkim wszystko co odpowiada za produkcję, czyli chaty drwala, tartaki, kamieniołomy, kamienne dwory, kopalnie żelaza i odlewnie, gospodarstwa i młyny, kamienice i targowiska. Ale do tego musimy postawić magazyny, bo gdzieś to wszystko należy składować, no nie? Pojawią się tutaj chaty, które powiększą przyrost surowców jak i kryjówki, gdzie schowamy nieco zapasów.
Jednak pomijając Nasze pierwsze miasto, każde następne może posiadać znaczącą przewagę określonego surowca, dlatego też warto zastanowić się czy akurat teraz potrzebujemy więcej żelaza, czy też drewna, a może kamienia i skupić się na najbardziej potrzebnych zasobach. Czasami wybierając miasto specjalnie pod żelazo musimy dbać o regularne dostawy kamienia i drewna na rozbudowę kopalń i całej infrastruktury. Oczywiście nie wolno zapominać o produkcji wozów, gdyż w razie ataku możemy wywieźć co się da z Naszego miasta, a gracz, który nic nie wyniesie po jednym ,alb kilu atakach prawdopodobnie straci zainteresowanie naszymi włościami.
Surowców jest niewiele co wybrać w tym momencie?
Może podatki, złoto? W mieście, gdzie nie zauważamy ewidentnej przewagi potrzebnego surowca możemy rozwinąć sieć kamienic, a koło nich dostawić targowiska. Kamienice pomogą nam zdobywać złoto, a targowiska powiększą procentowo ten przychód. Jak to rozbudować? Niektórzy wokół jednego targowiska budują kamienice, może to i dobre rozwiązanie, ale ja wolę w jednej linii postawić 3 targowiska i dopiero je otaczać kamienicami – stosuję tą zasadę od dłuższego czasu i nie mogę narzekać – złoto zalega w magazynach.
Innym rozwiązaniem w takim przypadku jest zbudowanie miasta handlowego, gdzie w dużej mierze będziemy stawiać kolejne magazyny i targowiska. Po co? Aby nadwyżki z innych miast wysyłać do takiego miasta, a surowce wystawiać do sprzedaży. Dobrze jest wtedy, aby takie miasto miało dostęp do wody, wtedy handel idzie o wiele sprawniej bo możemy ubijać interesy z graczami na innych kontynentach, choć i zwiększa to niebezpieczeństwo, że to właśnie oni napadną nad następnym razem, ale bez ryzyka nie ma zabawy no nie?
Ostatnią metodą na właściwe zagospodarowanie miasta, gdzie nie przeważa żaden surowiec to budowa miasta militarnego. Tutaj oprócz samych budynków wojskowych musimy zadbać o budowę gospodarstw i najlepiej jak skupimy się na jednym typie jednostek. Ale jak ustawiać w takim mieście budynki?
Ja testowałem trzy najlepsze ustawienia:
Sposób na szachownicę, gdzie na czarnych polach stawiamy budynek do werbunku, a na białych koszary – zmaksymalizuje nam to czas produkcji jednostek.
Jednak dla biedniejszych graczy polecam ustawianie rzędami, czyli w jednym rzędzie stawiamy koszary, w drugim odpowiedni budynek.
Można także przyjąć zasadę jak przy kamienicach, stawiamy w rzędzie 3x budynek werbunkowy, a wokół koszary – metoda, którą wybierzecie zależy od Was!
Pamiętajcie jednak, że tworzenie miasta do produkcji armii pochłania ogromne ilości surowców, a kamień będzie znikał na potęgę i dlatego polecam w niedalekiej odległości zbudować miasta pod potrzebne surowce, aby jak najlepiej zoptymalizować przesył potrzebnych surowców.
Jednak budowa armii to nie wszystko. Pozostawienie miasta samemu sobie wiąże się z ogromnym ryzykiem, groźbą ataku ze strony innych graczy, a chyba nie chcecie tego? Nie zapominajcie nigdy o rozbudowie muru i mieszanych wieżyczek na nim, wieżyczki nie zabierają miejsca w limicie budynków, więc co szkodzi Wam je rozbudować? Spytacie po co? Przy większych bitwach skutecznie bronią naszego miasta jak i zmniejszają straty po Naszej stronie. Sprawdźcie sami.
W przypadku miasta militarnego wcześniej czy później postawicie zamek! Uwaga, zamku nie da się zburzyć i jest to krok w przód, którego nie cofniecie, dlatego trzy razy przemyślcie każdą swoją decyzję.
Miasto rolnicze?
Zapytacie ile można zyskać żywności na godzinę? Poniższy plan miasta przygotował gracz Rajvel i daje nam takie ustawienie żywności w ilości 146 481/h. Jest to z pewnością wynik, który ciężko powtórzyć, ale spójrzcie na obrazek poniżej i wykorzystajcie tą wiedzę w swoim przypadku:
Plany miasta podatkowego
W grze Lord of Ultima miasto podatkowe, zwane potocznie goldownią (produkcja złota) opłaca się budować najbardziej w pobliżu wody, morza czy cokolwiek z oczkiem wodnym. Dlaczego? W nadmorskim mieście wyciągniemy maksymalnie 45 120 złota/h, podczas gdy w lądowym tylko 43 840, powiecie, że różnica niewielka, ale jeśli przeliczycie to w skali miesiąca to naprawdę się OPŁACA!