W posiadłości Mount Holly nie brakuje tajemnic, lecz jedno pomieszczenie wzbudza szczególne emocje u każdego, kto odważy się przekroczyć jego próg – Laboratorium. To właśnie tutaj, pośród zardzewiałych dźwigni, zakurzonych probówek, tajemniczych terminali i ścian pokrytych zapiskami szalonego naukowca, gracze odkrywają nie tylko fragmenty przeszłości dworu, ale przede wszystkim – narzędzia do kształtowania własnej przyszłości w grze Blue Prince.

Gdy pierwszy raz trafiasz do Laboratorium, możesz odnieść wrażenie, że to po prostu kolejne pomieszczenie pełne dekoracyjnych rekwizytów. Ale nic bardziej mylnego – to jeden z najpotężniejszych punktów strategicznych w całej grze. To tutaj działa skomplikowany system Eksperymentów, który – jeśli odpowiednio go wykorzystasz – może diametralnie odmienić bieg twojej przygody.

W świecie Blue Prince, gdzie każdy dzień ma znaczenie, a każda decyzja ma swoje konsekwencje, możliwość wyzwolenia efektów zależnych od twoich działań w grze jest jak otrzymanie alchemicznego kamienia filozoficznego. System Eksperymentów działa trochę jak magia kodowania rzeczywistości – wybierasz warunek (wyzwalacz), który jesteś w stanie spełnić, a gra nagradza cię efektem, który sam zdefiniujesz. To swoiste „jeśli – to” (ang. if – then) świata Blue Prince, ale podlane duszną atmosferą tajemniczego dworu i splecione z ukrytymi mechanizmami starożytnej technologii.

Laboratorium to również punkt, w którym odblokujesz trudną, lecz wyjątkową zagadkę związaną z układem okresowym, oraz odkryjesz jak za pomocą zasilania i dźwigni dotrzeć do zupełnie nowych obszarów mapy. To nie tylko pokój – to serce interaktywnej strategii, centrum badań, ale też brama do sekretnych funkcji domu, które mogą zostać aktywowane wyłącznie w tym miejscu.

W niniejszym poradniku szczegółowo przeanalizujemy, jak działa Laboratorium, jak tworzyć efektywne Eksperymenty, jakie są dostępne kombinacje triggerów i efektów, oraz jak rozwiązać jedną z najciekawszych łamigłówek w grze. Opowiemy także o unikalnych właściwościach Terminala, zasilaniu Laboratorium i jego wpływie na inne elementy posiadłości. A wszystko to okraszone ciekawostkami i strategiami, które pomogą ci wydobyć maksimum potencjału z tej enigmatycznej lokacji.

Gotowy założyć fartuch badacza i zejść do podziemi Mount Holly? Czas uruchomić maszynerię Eksperymentów i przekonać się, że Blue Prince to coś więcej niż zwykła gra – to alchemia wyborów, reakcji i nieodwracalnych konsekwencji.

Podczas draftowania Laboratorium zauważysz, że opis pokoju zawiera informację o umożliwieniu dostępu do „Funkcji Domu” (House Features). W grze Blue Prince to właśnie w Laboratorium można inicjować Eksperymenty, więc warto poznać mechanikę eksperymentowania oraz możliwe kombinacje, które przynoszą korzystne efekty.

Jak tworzyć Eksperymenty w Blue Prince

Aby tworzyć Eksperymenty, gracz musi:

  1. Zdobyć i zagrać kartę Laboratorium (do jego budowy potrzebny jest jeden Klejnot).
  2. Laboratorium posiada dwa wejścia.
  3. W środku znajduje się jeden z czterech Terminali, które mogą pojawić się w rezydencji Mt. Holly (pozostałe to: Pokój Ochrony, Biuro oraz Gabinet).

Terminal w Laboratorium daje dostęp do unikalnego systemu Eksperymentów. Umożliwia on konfigurację warunku (trigger) oraz efektu (effect) Eksperymentu, który aktywuje tymczasową funkcję domu.

Inicjowanie Eksperymentu

  1. Podejdź do Terminala w Laboratorium (naprzeciwko zagadki z dźwigniami i układem okresowym).
  2. Wybierz opcję „Eksperyment – Konfiguracja” (Experiment Setup).
  3. Terminal wyświetli opis zasad systemu. Kliknij „Kontynuuj Eksperyment” (Continue with Experiment), by przejść do dwóch list:
    • Po lewej: warunki (trigger)
    • Po prawej: efekty (effect)

Myśl o tym jak o konstrukcji „Jeśli – to wtedy”:
Jeśli spełnisz warunek z lewej kolumny, to wtedy efekt z prawej kolumny zostanie aktywowany.

Wybór warunku (kolumna [A])

Wybierz warunek, który twoim zdaniem jesteś w stanie spełnić.
Przykłady:

  • Masz Łopatę → wybierz warunek związany z kopaniem.
  • Masz Archiwum → wybierz warunek korzystający z planów oznaczonych jako zarchiwizowane.
  • Możesz też wybrać opcję „Natychmiast” (Immediately), która aktywuje efekt od razu (jednorazowo).

Wybór efektu (kolumna [B])

Wybierz efekt, który zostanie uruchomiony, gdy spełnisz wybrany warunek.
Przykłady:

  • Brakuje Ci Kluczy → wybierz efekt, który je daje.
  • Potrzebujesz więcej Złota lub Kroków → wybierz taki efekt.
  • Można też zdobywać Kości z Kości Słoniowej (Ivory Dice), tworzyć Zablokowane Skrzynie i inne ciekawe efekty.

Rozpoczęcie Eksperymentu

  1. Po wybraniu warunku i efektu kliknij przycisk „POŁĄCZ” (COMBINE).
  2. Wyjdź z Terminala – Eksperyment zostanie aktywowany.
  3. Do końca dnia, każdorazowo gdy spełnisz warunek, otrzymasz wybrany efekt.

Informacje o Eksperymencie

  • Możesz w dowolnym momencie sprawdzić aktywny Eksperyment, otwierając Mapę Planów (klawisz TAB) – pojawi się na zielonej karteczce samoprzylepnej.
  • Aby wstrzymać lub zatrzymać Eksperyment, wróć do Terminala i wybierz opcję „Wstrzymaj Eksperyment” (Pause Experiment).

Wszystkie znane kombinacje Eksperymentów

Warunek (kolumna [A]) Efekt (kolumna [B])
Natychmiast Ustaw kość na wartość 2
Gdy draftujesz plan oznaczony jako zarchiwizowany Dodaj małą skrzynię do Hali Wejściowej
Gdy wydasz 2 lub więcej klejnotów na draft Stracisz 10 Kroków, ale zyskasz 20 Złota
Za każdą Sypialnię po drugiej List zostanie dostarczony do Pokoju Pocztowego
Gdy draftujesz Pokój Sklepu Zdobądź 3 Złota za każdy Czerwony Pokój w domu
Przy 3 następnych otwartych zablokowanych skrzyniach Kość zostanie ustawiona na 2
Gdy draftujesz Czerwony Pokój Tracisz 5 Kroków, potem ustaw Kroków na 40
Gdy znajdziesz śmieci podczas kopania Na stałe zwiększaj kieszonkowe o 1 Złoto
Gdy draftujesz Pokój Rysunkowy (Drawing Room) Zdobądź 1 Klucz za każde 2 Korytarze w domu
Gdy draftujesz Korytarz z innego Korytarza Zdobądź +1 Gwiazdkę
Za każdym razem, gdy użyjesz innego Terminala danego dnia Trwale zwiększ umiejętność Otwierania Zamków
Gdy otworzysz lub ominiesz drzwi zabezpieczające Usuń skrzynkę z Tunelu

📌 Więcej kombinacji Eksperymentów zostanie dodanych do tej listy wraz z dalszym odkrywaniem rezydencji Mt. Holly.

Podsumowanie

Laboratorium w Blue Prince to zdecydowanie jedno z najbardziej fascynujących pomieszczeń, jakie gracze mogą odkryć na swojej drodze przez tajemniczą posiadłość Mount Holly. To tutaj, za pomocą Terminala i eksperymentalnych układów, możesz wpłynąć na bieg wydarzeń, kształtując efekty, które zmienią twoją strategię na każdym etapie rozgrywki. To nie tylko kwestia odkrywania nowych mechanik, ale także głębszego zrozumienia związku przyczyny i skutku w świecie gry.

Tworzenie Eksperymentów w Laboratorium to kluczowa część tej interaktywnej układanki. Dzięki systemowi „jeśli – to” (ang. if – then), gracze mogą decydować o tym, jak różne zdarzenia w grze będą się rozwijać, uzyskując przy tym wyjątkowe bonusy. To umożliwia dostosowanie rozgrywki do własnych potrzeb – czy to poprzez zwiększenie zasobów, poprawę umiejętności, czy nawet otwieranie nowych opcji w grze.

Chociaż proces uruchamiania eksperymentów wymaga optymalnego zarządzania zasobami, takich jak kamienie szlachetne czy odpowiednia konfiguracja pomieszczeń, to właśnie w tym miejscu gra Blue Prince rozkwita w pełnej krasie, oferując graczom narzędzia do manipulacji w świecie gry w sposób, który ma realne, długofalowe konsekwencje. Umiejętność tworzenia odpowiednich kombinacji wyzwalaczy i efektów stanowi istotny element strategii, który może stać się kluczem do sukcesu w grze.

Nie można zapomnieć, że Laboratorium nie jest tylko centrum Eksperymentów – to także miejsce pełne tajemnic i ukrytych zagadek, takich jak skomplikowane mechanizmy oparte na układzie okresowym, które gracze będą musieli rozwiązać, by móc w pełni wykorzystać potencjał tej niezwykłej lokacji. Zrozumienie, jak działają dźwignie i terminale w Laboratorium, to krok w stronę odkrycia jednych z najbardziej efektywnych i potężnych mechanizmów w grze.

Eksperymenty pozwalają także na eksperymentowanie z różnymi kombinacjami pomieszczeń, które mogą przynieść ci korzyści, np. w postaci zwiększenia zasobów, ulepszania zdolności, a także odkrywania nowych sekretów. Każda taka kombinacja to osobny element układanki, który pozwala graczowi na tworzenie własnej ścieżki w grze, dostosowując ją do własnych strategii i potrzeb.

Na koniec warto pamiętać, że choć Eksperymenty w Blue Prince oferują doraźne korzyści, to efekty, które osiągniesz, mają charakter tymczasowy. Po zakończeniu dnia, wszystkie efekty eksperymentów zostaną zresetowane, więc umiejętne zarządzanie czasem i zasobami staje się kluczowe, by maksymalizować zyski z tej mechaniki. To właśnie ta balansująca na krawędzi mechanika Eksperymentów sprawia, że Laboratorium w Blue Prince staje się jednym z najbardziej intrygujących i wymagających miejsc w grze.

Podsumowując, Laboratorium to nie tylko przestrzeń do przeprowadzania eksperymentów – to laboratorium pomysłów, w którym gracz może dokonywać innowacji i tworzyć coś zupełnie nowego, eksplorując nie tylko grę, ale i własną kreatywność. Zrozumienie, jak skutecznie wykorzystać potencjał tego pomieszczenia, pozwoli ci uzyskać przewagę w grze i rozwinąć swoją przygodę w sposób, który zmieni dynamikę twoich działań. Laboratorium i Eksperymenty w Blue Prince to prawdziwe pole do popisu dla każdego, kto chce podjąć wyzwanie w tej niezwykle wciągającej grze.

Spis treści