Dzisiejszy poradnik do gry Imperia Online będzie o kolonizacji. Mam nadzieje, że od początku do końca uda mi się wyczerpać temat i pomoże on Wam zrozumieć cały proces podbijania/zasiedlania nowych miejsc w grze, dzięki którym stopniowo poszerzycie swoje imperium. Zacznijmy od tego, że musicie wiedzieć co to jest Mapa Globalna, bo to na niej znajdziecie miejsca, w których wydobywa się cenne surowce będące kluczem do dynamicznego rozwoju Waszego królestwa jak i niekiedy całego sojuszu.

Przed przystąpieniem do kolonizacji musimy sobie zadać ważne pytanie. Jakiemu celowi będzie służyła nowa kolonia? Kolonia może być miejscem, które nasze armie będą używać jako punkt wypadowy w kolejne miejsce, albo może być dobrą kryjówkę, w której wrzucimy Nasze rezerwy surowcowe trzymane na czarną godzinę. Jednak normalnie, kolonię zakładamy, na początku gry po to, aby mieć z niej dodatkowe surowce, a w Imperia Online dobrze dobrane miejsce dodaje dla całego imperium ciekawe bonusy.

poradnik do gry Imperia Online

Może teraz zobaczmy jakie bonusy dadzą Nam zdobywane, specjalne tereny – są one porozrzucane po całej mapie, więc warto codziennie śledzić to gdzie są i czy czasem już ich nie przejął ktoś z wrogiego sojuszu. Zauważcie, że kontrolując miejsce z jednym ze spcjalnych surowców (lista poniżej) zyskujemy nader wysokie korzyści, które oddziaływają na całe Imperium, czyli zarówno na prowincje, na wasali i resztę kolonii.

  1. Drewno – 5% bonus do produkcji drewna
  2. Bogate Pole Drewna – 10% bonus do produkcji drewna
  3. Żelazo – 5% bonus do produkcji żelaza
  4. Bogate pole żelaza – 10% bonus do produkcji żelaza
  5. Kamień – 5% bonus do produkcji kamienia
  6. Bogate pole kamienia – 10% bonus do produkcji kamienia
  7. Złoto – generuje dodatkowo 5% złota do poziomu podatku
  8. Bogate pole złota – generuje dodatkowo 10% dodatkowego podatku
  9. Diamenty – generują dodatkowe 5% diamentów przy każdym zakupie diamentów
  10. Bogate pole Diamentów – generuje dodatkowe 10% diamentów przy każdym zakupie diamentów
  11. Kamienie szlachetne – bonus 10 pkt do dziennego zadowolenia w całym Imperium
  12. Kość Słoniowa – zwiększa maksymalny poziom zadowolenia o 5 w całym Imperium
  13. Jedwab – zwiększa poziom maksymalnego zadowolenia o 10
  14. Starożytna Świątynia – 5 Punktów bonusu do Morale Armii
  15. Święta Starożytna Świątynia – 10 Punktów bonusu do morale Armii
  16. Podkowa – 5% bonus do ataku i szarży kawalerii
  17. Ciężkie podkowa – bonus 10% do ataku i szarży kawalerii
  18. Cis – Bonus 5% do ataku na odległość
  19. Bogate Pole Cisu – Bonus 10% do ataku na odległość
  20. Węgiel – Bonus 5% do ataku Piechoty
  21. Bogate Pole Węgla – Bonus 10% do ataku Piechoty
  22. Juta – bonus 5% do konstrukcji
  23. Bogate pole Juty – Bonus 10% do konstrukcji
  24. Granit – Bonus 5% do żywotności Twierdzy
  25. Bogate Pole Granitu – Bonus 10% do żywotności Twierdzy
  26. Papirus – 5% szybsze badanie
  27. Pergamin – 10% szybsze badanie
  28. Ryż – Bonus 5% do Farm
  29. Bogate Pole Ryżu – Bonus 10% do Farm
  30. Pszenica – bonus 5% do Farm
  31. Bogate pole Pszenicy – bonus 10% do farm
  32. Przyprawy – zmniejszają o 5% podatek handlowy
  33. Bogate pole Przypraw – zmniejsza podatek handlowy o 10%
  34. Konie – zmniejszają czas podróży o 5%
  35. Ciężkie Konie – zmniejszają czas podróży o 10%
  36. Wełna – zmniejsza koszt utrzymania armii o 5%
  37. Bogate pole Wełny – zmniejsza koszt utrzymania armii o 10%
  38. Bawełna – zmniejsza utrzymanie armii o 5%
  39. Bogate Pole Bawełny – zmniejsza utrzymanie armii o 10%
  40. Marmur – jeśli członek sojuszu założył kolonie na marmurze, wtedy Świątynia w Zamku Sojuszniczym jest konstruowana  5% krócej.
  41. Bogate Pole Marmuru – jeśli członek sojuszu założył kolonie na marmurze, wtedy Świątynia w Zamku Sojuszniczym jest konstruowana 10% krócej.

 

Czy bonusy się łączą z wielu kolonii?

Łączą się, jednak nie zawsze i tutaj musicie być cierpliwi i spostrzegawczy. Chodzi o to, że miejsca ze specjalnymi surowcami tego samego typu nie kumulują bonusów. Przykładem może być wszystkie tereny z „ryżem” w nazwie. Mają dwie kolonie z bonusem tego samego typu nie dostaniemy połączonych korzyści, a zostanie policzony Nam jedynie ten większy bonus, nic ponadto.

Jednak, jeśli jednak kolonia jest na terenie ze specjalnym surowce związanym z pszenicą, a druga z ryżem to Nasze farmy otrzymają już skumulowaną premię, czyli sumę dwóch bonusów z każdej kolonii.

Wymagania do założenia kolonii

Sama chęć w Imperia Online nie wystarczą, aby założyć nową kolonię. Są pewne wymagania, które najpierw musimy spełnić, aby przystąpić do działania. Pierwsze co musimy zrobić to wykonać badanie „Kolonizacja”. Badanie ma wiele poziomów, ale już po pierwszym zbadaniu możemy założyć kolonie, na drugim dwie kolonie itd. Kolonii w grze możemy mieć 40 i to jest ich maksymalna ilość.

Kolejnym wymogiem jest posiadanie 50 tysięcy niezatrudnionej ludności w miejscu, z którego poślemy kolonizatorów. Jakby tego było mało to muszą oni w nowe miejsce przenieść spore ilości surowców, je także musimy mieć na swoich kontach. Mowa tutaj o 9.085.887 sztukach drewna, 901.214 żelaza i 2.395.562 kamienia.

Niestety wymienione wyżej surowce nie pojawią się w nowej kolonii, zostaną one automatycznie zainwestowane w podstawowe budynki takie jak:

  1. Farmy – poziom 10
  2. Świątynia – poziom 1
  3. Plac Centralny – poziom 1
  4. Twierdza – poziom 4

 

Jak szybko poruszają się kolonizatorzy?

Prędkość poruszania się ludności, która skolonizuje nowe tereny jest identyczna jak wózków transportowych, czyli wynosi jakieś 80 IM/h. Ale to nie koniec, bo kolonizacja trwa dalej, nawet po dotarciu do celu kolonizatorów. Nowa kolonia musi się rozbudować, więc stawianie wyżej wymienionych budynków potrwa jakieś 12 godzin.

UWAGA: Każda kolonia, tuż po założeniu otrzymuje specjalny bonus zadowolenia (+20pkt), który działa na całe Imperium. Jak można się domyśleć, jeśli stracimy kolonie to poniesiemy także straty w zadowoleniu, ale są one mniejsze i wynoszą -10pkt.

Jak szybko poruszają się kolonizatorzy

Rozbudowa koloni:

Wbrew temu co myślicie kolonia nie jest taka sama jak nasze miasto główne. W niej nie zbudujecie żadnych kopalni, tartaków czy nawet koszar, tym samym nie będzie żadnego szkolenia nowych armii, ale również nie potrzebujemy tutaj żadnych pracowników. O handlu także zapomnijcie.

To co obejmuje rozbudowa kolonii to głównie Farmy, Świątynie, place i domy, a także twierdze. W kolonii zbudujemy specjalny budynek, nazywa się baza logistyczna – to właśnie ów budynek decyduje o ilości armii, które mogą stanąć do obrony w razie próby jej przejęcia. Im wyższy poziom bazy tym więcej armii może przyjąć w trakcie obrony. Jednak i tutaj jest limit, bazę logistyczną rozbudujemy maksymalnie do poziomu piątego.

Podatki od kolonistów:

Podatki kolonistów są związane z jednym z czterech surowców. Ale to my ustalamy, którą stawkę (jest ich sześć) będą płacili mieszkańcy. Zmieniać stawki możemy kiedy to tylko Nam się podoba i wszystko zaczyna obowiązywać natychmiast.

Stawki podatkowe

  1. Bez podatku – daje bonus +5 do zadowolenia.
  2. Bardzo niski podatek – w wysokości 2 drewna / 0,4 żelaza / 1 kamienia / 1 złota za godzinę, na każde 100 mieszkańców, zabiera 5 zadowolenia.
  3. Niski podatek – równy 4 drewna / 0,8 żelaza / 2 kamienia / 2 złota za godzinę na 100 mieszkańców, ale zabiera 15 zadowolenia.
  4. Średni podatek – równy 6 drewna / 1,2 żelaza / 3 kamienia / 3 złota za godzinę na 100 mieszkańców, zabiera 30 zadowolenia.
  5. Wysoki podatek – w wysokości 8 drewna / 1,6 żelaza / 4 kamienia / 4 złota za godzinę na 100 mieszkańców, ale zabiera 50 zadowolenia.
  6. Bardzo wysoki podatek – w wysokości 10 drewna / 2 żelaza / 5 kamienia / 5 złota za godzinę na 100 mieszkańców, ale zabiera 75 zadowolenia.

 

Zadowolenie w kolonii:

Oprócz bonusu jaki dodaje do zadowolenia założenie nowej kolonii w Imperia Online to jego poziom zależy również od odległości kolonii od stolicy imperium. Im dalej tym tracimy więcej punktów zadowolenia, a ile to na to pytanie odpowie Wam poniższa tabela:

Tabela odległości:
od 0 do 20 IM – minus 20 Zadowolenia,
od 21 do 50 IM – minus 25,
od 51 do 100 IM – minus 35,
od 101 do 200 IM – minus 45,
od 201 do 500 IM – minus 55,
od 501 IM do końca – minus 70 Zadowolenia.

Na zadowolenie w kolonii wpływają takie same bonusy jak te dotyczące prowincji, ale i w miarę czasu tracimy coraz więcej zadowolenia.

Niskie zadowolenie powoduje zamieszki w kolonii!

Jeśli poziom zadowolenia spada drastycznie to już przy poziomie 50% wzrastają szansę na zamieszki, gdzieś koło dwóch procent. Jeśli wybuchną zamieszki to nie będzie możliwości ściągania podatków przez kolejną dobę.

Jeśli zadowolenie jest niskie to nie można:

  • nałożyć podatku
  • budować

 

Jak podnieść skutecznie zadowolenie w kolonii?

Sytuację w kolonii mogą poprawić festiwale, które w tych ciężkich czasach masz jeszcze prawo organizować. Zrezygnujmy również na pewien czas z podatków. Rozbudujcie świątynie i place centralne – pozwoli to organizować wspomniane wcześniej festiwale. W ostateczności do kolonii można posłać armię, która zwiększy o 20 punktów zadowolenie i w tym przypadku spokojnie wystarczy 10k jednostek najniższego szczebla.

 

Korzystanie z surowców kolonii

Jak wiecie nie da się normalnie przenosić surowców z kolonii do stolicy. Ale jakoś trzeba co nie? Do tego posłużą Nam wózki transportowe, ale nie produkujcie ich zbyt dużo bo podobnie jak armia, wózki zużywają pewną ilość surowców potrzebnych do ich utrzymania.

Co do prędkości wózków czy też armii to liczona jest prędkość najwolniejszych jednostek, a odległość mierzymy tradycyjnie w milach imperialnych. Aby zmniejszyć czas podróży pomiędzy stolicą, a kolonią należy rozwijać Kartografie.

Armia w koloni:

Armię do kolonii możemy posyłać z wielu powodów, głównie w grze Imperia Online do kolonii wojska wysyłamy, aby ją po prostu bronić. Jednak może to być dobra baza wypadowa do pomocy sojusznikom, gdyż z kolonii (baza logistyczna) można wojska przesyłać dalej. Wojska można także przesyłać do kolonii, aby zwiększyć w niej zadowolenie, o czym już wspomniałem wcześniej w poradniku. Jednak każdy gracz musi liczyć się z ogromnymi kosztami takich operacji, wojsko pożera nam złoto na podróż, a także, gdy stacjonuje w kolonii to pobiera o 50% więcej środków na utrzymanie. Biznes drogi, ale w niektórych sytuacjach opłacalny, a czasami wymagany.

Wsparcie sojuszników w koloni – kilka faktów

Ile armii można wysłać do obrony kolonii?

Jak wcześniej pisałem, ich ilość zależy od poziomu bazy logistycznej, na maksymalnym – piątym – poziomie kolonia może przyjąć pięć sojuszniczych armii.

Kto płaci za utrzymanie jednostek wspierających?

Osoba, która wysłała armię pokrywa jej koszty utrzymania, które wzrastają w kolonii o 50%.

 Czy podczas szpiegowania agresor widzi armie sojusznicze?

Tak, może, ale nie musi w zależności od tego czy akcja szpiegowcza powiedzie się.

Zniszczenie koloni:

Zniszczenie kolonii jest jak najbardziej możliwe, ale aby to uczynić poziom jej twierdzy musi spaść do poziomu zerowego. Za każdym udanym atakiem poziom twierdzy spada o jeden poziom. Po zniszczeniu kolonii 90% armii, która w niej była wraca do stolicy, a do prowincji 50% mieszkańców. Wszelkie wojska idące do kolonii zostaną po jej zniszczeniu wycofane.

Twierdza w Kolonii nie może zostać naprawiona czy odbudowana.