Seria Kingdom Rush jest filarem gier mobilnych od wielu lat. Po raz pierwszy wydana jako gra Flash w 2011 roku, franczyza starannie rozwijała swoją unikalną interpretację gatunku tower defense, z każdą kolejną odsłoną lepszą od poprzedniej. Prowadzi to nas do najnowszej gry z serii: Kingdom Rush 5: Alliance.

W Kingdom Rush 5: Alliance ponownie wcielisz się w dowódcę prowadzącego armie Linirei w poszukiwaniu króla. Tym razem jednak czeka na Ciebie niespodzianka – Vez’nan, nasz dawny wróg i mroczny władca, dołączy do nas w misji odnalezienia króla Denasa. Jak groźny wróg musiał się pojawić, by zmusić naszego przeciwnika do współpracy? Jak długo potrwa to przymierze? I jakie zniszczenia możesz spowodować, mając do dyspozycji zarówno siły Linirei, jak i Mrocznej Armii?

Kingdom Rush 5: Alliance jest dostępne na Google Play Store, App Store oraz na PC przez Steam. Warto zaznaczyć, że jest to gra płatna, choć zawiera opcjonalne mikrotransakcje.

W tym przewodniku omówimy:

  • Podstawy gry – kluczowe informacje o Kingdom Rush 5: Alliance.
  • Opanowanie swoich narzędzi – skuteczna gra wymaga znajomości dostępnych wież i umiejętności, aby wiedzieć, kiedy i jak ich używać. Znajdziesz tu szczegółowe omówienie wież, zdolności i bohaterów oraz sposoby ich ulepszania.
  • Ogólne strategie w tower defense – zwycięstwo to nie tylko znajomość narzędzi, ale i umiejętne wykorzystanie terenu. Omówimy taktyki, takie jak blokowanie przeciwników, rozdzielanie fal wrogów, grupowanie ich oraz inne metody skutecznej obrony.

Jeśli szukasz krótkiego poradnika, możesz przejść bezpośrednio do sekcji „Szybkie porady”!

Podstawy gry Kingdom Rush 5: Alliance.

Gra oferuje świetny samouczek, ale zawsze warto powtórzyć podstawowe zasady. W tej sekcji omówimy zarówno ogólne zasady tower defense, jak i specyficzne mechaniki Kingdom Rush 5: Alliance.

Szybkie porady:

  • Twoim celem na każdej mapie jest przetrwanie wszystkich fal wrogów.
  • Każdy przeciwnik, który dotrze do bazy, zabiera ci pewną liczbę punktów życia; stracisz 20 punktów życia – przegrywasz poziom.
  • Wrogowie nadchodzą w falach, oznaczonych ikonami czaszek.
  • Możesz dotknąć czaszki, aby zobaczyć typy przeciwników w fali, ich liczbę oraz trasę, którą będą podążać.
  • Niektóre etapy wprowadzają nowe ścieżki dla wrogów wraz z postępem fal – bądź czujny i rozmieszczaj obronę tak, aby uniknąć zasadzek.
  • Czaszki ze skrzydłami oznaczają fale z jednostkami latającymi.
  • Możesz dwukrotnie dotknąć czaszki, aby przyspieszyć falę – otrzymasz za to dodatkowe złoto i skrócisz czas odnowienia umiejętności. Uważaj jednak, aby nie przeciążyć swojej obrony.

Wieże i ich funkcje:

  • Buduj wieże, aby eliminować wrogów, zanim dotrą do celu. Wieże można budować jedynie na pustych działkach.
  • Istnieją cztery główne typy wież:
    • Wieża strzelnicza – wszechstronny DPS, zadaje obrażenia fizyczne, może atakować cele latające.
    • Koszary – przyzywa jednostki blokujące drogę przeciwnikom, zadaje obrażenia fizyczne, nie może atakować celów latających.
    • Wieża maga – potężne, ale wolne ataki, zadaje obrażenia magiczne, może atakować cele latające.
    • Artyleria – specjalizuje się w obrażeniach obszarowych, zadaje obrażenia fizyczne, nie może bezpośrednio atakować celów latających.
  • Wieże można sprzedawać, ale ze stratą złota.
  • Nie ma jednej uniwersalnej wieży – musisz wykorzystać mocne strony każdej z nich i zniwelować ich słabości, aby wygrać.
  • Każda wieża wyświetla statystyki: obrażenia, prędkość ataku i zasięg (zielony okrąg wokół wieży po jej postawieniu).
  • Możesz wybrać 5 wież do ekwipunku – nie musisz brać jednej z każdej kategorii.
  • Niektóre etapy zawierają dodatkowe elementy, takie jak czary, unikalne wieże czy wydarzenia w tle, które mogą ci pomóc.
  • Jeśli masz trudności z poziomem, upewnij się, że korzystasz z dostępnych na nim specjalnych mechanik – każda pomoc się liczy!

Wrogowie i ich mechaniki:

  • W grze występują dwie frakcjeLinirea i Mroczna Armia. Każda z nich ma inne podejście do wież, jednostek, ulepszeń i bohaterów. Możesz je łączyć, aby stworzyć silną armię, która pokryje słabości drugiej strony.
  • Możesz dotknąć wroga, aby zobaczyć jego statystyki, takie jak punkty zdrowia, obrażenia, typ ataku, odporności i liczbę punktów życia, które zabierze w razie dotarcia do bazy.
  • Wrogowie mogą zadawać obrażenia tylko twoim jednostkom. Generalnie jedna jednostka blokuje jednego wroga.
  • Wrogowie nie atakują wież – ich priorytetem jest dojście do końca ścieżki.
  • Odporności dzielą się na fizyczną i magiczną.
    • Pancerz klasyfikuje się jako niski/średni/wysoki – im wyższy, tym mniej obrażeń otrzymuje jednostka z danego typu ataku.
    • Obrażenia prawdziwe ignorują wszelkie pancerze.
  • Wrogowie zazwyczaj mają tylko jeden typ pancerza – fizyczny lub magiczny.
  • Standardowi przeciwnicy zabierają 1 punkt życia, minibossowie 2-3, a bossowie zawsze 999, co oznacza, że ich przejście przez obronę kończy grę.
  • Poza statystykami, większość wrogów posiada specjalne umiejętności. Możesz je sprawdzić, dotykając ich portretu.
  • Wykorzystaj wiedzę o statystykach i umiejętnościach przeciwników, aby opracować skuteczne kontrstrategię.

Nagrody i poziomy trudności:

  • Po ukończeniu poziomu otrzymujesz gwiazdki, zależnie od liczby pozostałych punktów życia:
    • 18-20 żyć → ⭐⭐⭐ (3 gwiazdki)
    • 6-17 żyć → ⭐⭐ (2 gwiazdki)
    • 1-5 żyć → ⭐ (1 gwiazdka)
  • Każda gwiazdka to 1 punkt ulepszenia w drzewku rozwoju.
  • Gra oferuje 4 poziomy trudności:
    • Casual
    • Normal
    • Hardcore
    • Niemożliwy (Impossible)
  • Poziom trudności wpływa na zdrowie wrogów, ale nie na liczbę zdobywanych gwiazdek – niezależnie od poziomu trudności możesz zdobyć maksymalnie 3 gwiazdki.
  • Wyższe poziomy trudności dają dodatkowe osiągnięcia za ukończenie gry na Hardcore i Impossible.

Heroiczne i Żelazne Wyzwania:

  • To opcjonalne testy umiejętności, które stanowią wyjątkowo trudne poziomy z dodatkowymi ograniczeniami.
  • Nie musisz ich ukończyć, aby przejść dalej, ale ich zaliczenie dodaje specjalne oznaczenia do mapy i osiągnięcia za pokonanie wszystkich wyzwań heroicznych i żelaznych.

Dzięki tym wskazówkom będziesz lepiej przygotowany do podboju Kingdom Rush 5: Alliance! 🎯🔥

Cele gry

We wszystkich grach typu tower defense cel jest prosty: przetrwać określoną liczbę fal wrogów. Jeśli przeciwnicy dotrą do twojej bazy, tracisz życie. Gdy stracisz wszystkie punkty życia – przegrywasz. W Kingdom Rush 5: Alliance baza zmienia się w zależności od mapy, ale zawsze jest oznaczona ikoną tarczy.

Fale wrogów

Wrogowie w Kingdom Rush 5: Alliance nadchodzą falami, które są oznaczone ikonami czaszek:

  • Możesz dotknąć czaszki, aby zobaczyć, jakie jednostki nadejdą w tej fali, ich liczbę oraz trasę, którą podążą – ostatnia informacja jest szczególnie istotna na etapach z wieloma bazami.
  • Niektóre czaszki mają skrzydła, co oznacza, że w fali pojawią się wrogowie latający.

⚠️ Uważaj! – Większość tras jest zaznaczona od początku rundy, ale na niektórych poziomach wrogowie mogą wykorzystać alternatywne ścieżki, by przełamać twoją obronę i pojawić się w nieoczekiwanym miejscu. Warto rozmieścić obronę szerzej, aby uniknąć niespodzianek.

  • Możesz dwukrotnie dotknąć czaszki, aby przyspieszyć falę – otrzymasz za to dodatkowe złoto oraz skrócony czas odnowienia umiejętności.
  • Uważaj jednak! Łatwo można zostać przytłoczonym przez wiele fal jednocześnie, więc uważnie planuj przyspieszanie fal, aby nie przeciążyć obrony! 🚨

Podstawy Wież (Tower 101)

Aby chronić swoją bazę, musisz budować wieże. Można je stawiać tylko na pustych polach, takich jak te:

👉 Aby zbudować wieżę, dotknij pustego pola, wybierz odpowiedni rodzaj wieży i ponownie dotknij, aby potwierdzić. Koszt zostanie pobrany ze złota w twoich zasobach. Złoto zdobywasz poprzez zabijanie wrogów – jednak przeciwnicy, którzy dotrą do twojej bazy, nie są liczeni jako zabici i nie dadzą ci złota.

Cztery podstawowe typy wież w Kingdom Rush 5: Alliance

🏹 Wieże łucznikówwszechstronne wieże DPS. Nie mają jednej wybitnej cechy, ale strzelają szybkimi seriami słabszych pocisków, zadających obrażenia fizyczne. Mogą trafiać wrogów latających.

🛡 Koszary – generują piechotę, która blokuje drogę wrogim oddziałom. Gdy przeciwnicy natrafią na żołnierzy, zatrzymują się, by walczyć, co pozwala innym wieżom na zadawanie dodatkowych obrażeń. Żołnierze zadają obrażenia fizyczne, ale nie mogą atakować latających przeciwników.

🔮 Wieże magów – odwrotność łuczników. Zamiast wielu szybkich ataków, magowie wolno strzelają, ale zadają potężne obrażenia magiczne. Ich rozwalające pancerz uderzenia sprawiają, że świetnie nadają się do likwidowania silnych, opancerzonych wrogów. Mogą trafiać wrogów latających.

💣 Wieże artylerii – mistrzowie obrażeń obszarowych. Ich wybuchowe pociski zadają duże obrażenia na dużym obszarze, mimo że ich pojedyncze strzały mają niską siłę rażenia. Nie mogą atakować celów latających, ale jeśli wróg wpadnie w obszar eksplozji, otrzyma obrażenia.

Dodatkowe mechaniki

🔄 Sprzedaż wież – Jeśli postawisz niewłaściwą wieżę lub potrzebujesz nagłego zastrzyku gotówki, możesz ją sprzedać. Dotknij wieży, a następnie naciśnij ikonę dolara. Pamiętaj! Zawsze sprzedajesz wieżę ze stratą, więc lepiej dobrze planować budowę od samego początku.

Nie ma jednej uniwersalnej wieży – każda ma swoje zalety i wady.

  • Łucznicy nie radzą sobie z silnie opancerzonymi przeciwnikami.
  • Koszary praktycznie nie zadają obrażeń.
  • Magowie są powolni.
  • Artyleria nie trafia celów latających.

Dlatego musisz mądrze mieszać i dopasowywać różne wieże, aby zbudować skuteczną obronę.

Statystyki wież

Każda wieża ma swoje statystyki, które można zobaczyć, klikając na nią lub patrząc na podgląd przed jej postawieniem.

Na przykład:
📌 Tricannon I zadaje 3-5 obrażeń na pocisk, ma bardzo wolną prędkość ataku, ale przyzwoity zasięg.
📌 Zasięg wieży jest oznaczony zielonym okręgiem, a wieże mogą atakować tylko wrogów znajdujących się w tym zakresie.

Wybór wież do bitwy

🔹 Możesz zabrać maksymalnie pięć wież na pole bitwy.
🔹 Możesz zmienić swój zestaw wież w menu „Towers” na mapie świata.

Pamiętaj, że odpowiednie dobranie wież do poziomu może mieć kluczowe znaczenie dla zwycięstwa! 🏆

Linirea i Mroczna Armia

Nowością w tej części serii Kingdom Rush jest system frakcji. Ponieważ masz dostęp zarówno do technologii Linirei, jak i Vez’nana, każda frakcja oferuje coś innego.

Główne różnice między frakcjami:

  • Obie frakcje mają po jednej wersji każdej podstawowej wieży, ale działają one w zupełnie inny sposób.
    • Królewscy Łucznicy (Linirea) strzelają ciągłym strumieniem strzał.
    • Placówki Balist (Mroczna Armia) strzelają serią bełtów, po czym następuje długi czas przeładowania.
  • Ulepszenia:
    • Linirea skupia się na przetrwaniu i wszechstronności.
    • Mroczna Armia preferuje brutalną ofensywę.
  • Dzięki różnicom w stylach walki obu frakcji masz ogromny wybór wież, ulepszeń i bohaterów.
    • Podobnie jak przy wyborze wież, wykorzystuj mocne strony jednej frakcji, by pokryć słabości drugiej.
    • Razem silniejsi! 🦍

Podstawy Wrogów (Enemy 101)

Teraz, gdy znasz już wieże, spójrzmy na przeciwników. Na początek – Hog Inver, najsłabszy wróg w grze. Aby wyświetlić jego statystyki, wystarczy dotknąć jednostkę wroga.

📌 Panel informacji pokazuje:

  • Zdrowie: 🩸 40
  • Obrażenia i ich typ: ⚔ 2-4 obrażeń fizycznych
  • Pancerz fizyczny/magiczny: 0 (brak)
  • Liczba utraconych żyć po dotarciu do bazy: ☠ 1

Rozszyfrujmy to:

  • Obrażenia – ile bazowych obrażeń zadaje przeciwnik twoim jednostkom. Określa także, czy są to obrażenia fizyczne czy magiczne.
  • Sztuczna inteligencja wrogów – ich głównym celem jest dotarcie do bazy.
    • Po drodze zatrzymują się tylko, jeśli muszą walczyć z twoimi jednostkami.
    • Nie atakują wież.
  • Pancerz – określa odporność jednostki na obrażenia:
    • Szary symbol tarczy – odporność fizyczna.
    • Niebieski symbol tarczy – odporność magiczna.
    • Pancerz dzieli się na niski / średni / wysoki – im wyższy poziom, tym mniej obrażeń danego typu otrzymuje jednostka.
    • Większość wrogów ma albo pancerz fizyczny, albo magiczny – rzadko oba naraz.
    • Prawdziwe obrażenia (True Damage) ignorują pancerz.
  • Utrata żyć – skaluje się z poziomem trudności wroga:
    • Zwykli przeciwnicy odbierają 1 życie.
    • Mini-bossowie odbierają więcej.
    • Bossowie zawsze zadają 999 obrażeń, więc nie da się przeżyć ich ataku żadnym trikiem.

📌 Te statystyki dotyczą wszystkich jednostek – nawet twoich!

  • Oczywiście twoje jednostki nie mają wartości „utracone życia”.

Umiejętności wrogów

Same statystyki to nie wszystko – musisz także uwzględnić umiejętności wroga.

🔹 Nowi przeciwnicy zawsze mają krótki opis na ekranie.
🔹 Możesz również dotknąć portretu wroga, aby wyświetlić szczegółowe informacje o jego zdolnościach.

Przykład: Szczurołap (Cutthroat Rat)

  • Bardzo szybki ruch.
  • Staje się niewidzialny po pierwszym ataku na twoją jednostkę.
  • Koszary i posiłki są bezużyteczne, bo nie będą mogły go trafić!

👉 Każdy wróg ma jakąś słabość. Twoim zadaniem jest poznać jego mechanikę i znaleźć kontrę! 🧠

Gwiazdy

Gdy ukończysz etap, otrzymasz do trzech gwiazdek w zależności od swojego wyniku. Gwiazdy są ważne, ponieważ każda z nich daje ci punkt ulepszenia, który możesz wykorzystać na różne aspekty swojej armii.

Liczba zdobytych gwiazdek zależy od tego, ile żyć ci pozostało po ukończeniu etapu:

  • 18-20 żyć – trzy gwiazdki,
  • 6-17 żyć – dwie gwiazdki,
  • mniej niż 6 żyć – jedna gwiazdka.

Jak widać, możesz popełnić drobne błędy i nadal zdobyć maksymalną liczbę gwiazdek. Nie restartuj etapu od razu po stracie jednego życia – walka jeszcze się nie skończyła!

Poziomy trudności

Kingdom Rush 5: Alliance oferuje cztery poziomy trudności: łatwy, normalny, weteran i niemożliwy.

Różnica między nimi polega na premii do zdrowia przeciwników. Na łatwym poziomie mają oni mniej zdrowia niż zwykle, na normalnym – standardową wartość, a na weteranie i niemożliwym – premię do zdrowia. Obrażenia przeciwników oraz układ fal pozostają takie same. Pamiętaj, że zmiana ilości zdrowia przeciwników wystarczy, aby znacząco wpłynąć na twoją strategię!

Poza wpływem na rozgrywkę, istnieje również osiągnięcie za ukończenie wszystkich etapów na poziomach hardcore i niemożliwym. Poziom trudności nie wpływa jednak na nagrody za etapy – gwiazdy zdobywasz tak samo, niezależnie od ustawień trudności.

Tryby Żelazny i Heroiczny

Jeśli zdobycie trzech gwiazdek na poziomie weterana lub niemożliwym to dla ciebie za mało, możesz zmierzyć się z wyzwaniami heroicznymi i żelaznymi.

  • Wyzwanie heroiczne to mniej fal przeciwników, ale każda z nich jest znacznie trudniejsza niż w normalnym trybie. Masz tylko jedno życie – jeden mały błąd oznacza porażkę.
  • Wyzwanie żelazne polega na przetrwaniu jednej, długiej fali przeciwników. Nie możesz przyspieszać walki, aby zdobyć dodatkowe złoto i skrócić czas odnowienia umiejętności. Przeciwnicy pojawiają się w mieszanych grupach, więc musisz szybko reagować. Dodatkowo możesz korzystać tylko z określonych wież, co wymaga dogłębnego zrozumienia mechaniki gry. Tak jak w wyzwaniu heroicznym, masz tylko jedno życie.

Technologia jest również ograniczona do dostępnego poziomu na danym etapie. Na przykład w pierwszym etapie nie możesz ulepszać wież w trybach heroicznym i żelaznym, ponieważ nie możesz tego robić także w normalnym trybie.

Nie jest jednak tak źle – możesz zabrać ze sobą bohaterów, którzy zachowują swoje poziomy i umiejętności. Ulepszenia również działają normalnie.

Pamiętaj, że te tryby to opcjonalne wyzwania dla prawdziwych strategów. Nie musisz ich ukończyć, aby przejść grę, ale zaliczenie obu wyzwań w danym etapie sprawia, że jego baner wygląda lepiej. Jest też osiągnięcie za ukończenie wszystkich wyzwań heroicznych i żelaznych!

Opanowanie Narzędzi

Teraz, gdy podstawy są za nami, przejdźmy do bardziej praktycznej wiedzy. Jako dowódca zarówno sił Linirei, jak i Mrocznej Armii, to od ciebie zależy, czy zaprowadzisz porządek w chaosie i pomożesz obu frakcjom działać na najwyższym poziomie. W tej sekcji omówimy narzędzia, które masz do dyspozycji, by pokonać wspólnego wroga.

Szybkie wskazówki:

✅ Znajomość kontr jest kluczowa do sukcesu w Kingdom Rush 5: Alliance. Oto kilka przykładów z wczesnej fazy gry:

  • Królewscy Łucznicy są skuteczni przeciwko Hog Invers i Cutthroat Rats.
  • Przymierze Palin dobrze radzi sobie z większością przeciwników, z wyjątkiem Cutthroat Rats, Dreeye Vipers i Rottenfang Hyenas.
  • Arcane Wizards kontrują Tusked Brawlers (opancerzonych wrogów) i przeciwników z dużą ilością HP, jak Bear Vanguards.
  • Trójarmata (Tricannon) wymaga odpowiedniego ustawienia, ale świetnie sprawdza się przeciwko jednostkom o niskim i średnim HP.

✅ Twoim zadaniem jest eksperymentowanie i znajdowanie skutecznych kontr na składy przeciwników.

Wieże można ulepszać do poziomu 4. Każdy poziom zwiększa ich statystyki.

Na poziomie 4 wieże odblokowują umiejętności – każda posiada dwie zdolności, które można rozwijać do 3 poziomu.

  • Umiejętności są potężne, ale pamiętaj o pozycji wieży i kosztach – warto czasem zamiast rozwijać umiejętności budować nowe wieże lub ulepszać istniejące.

Bohaterowie to potężni wojownicy pod twoją komendą – możesz myśleć o nich jak o mobilnych wieżach.

  • Jeśli bohater zginie, odradza się po 30 sekundach. Staraj się nie doprowadzać do ich śmierci, ponieważ obniży to twój całkowity DPS.
  • Bohaterowie zdobywają doświadczenie, zabijając wrogów. Każdy poziom zwiększa ich statystyki i daje punkt umiejętności. Poziomy są trwałe.
  • Umiejętności można przydzielać i resetować dowolnie – silniejsze zdolności wymagają większej liczby punktów.
  • Zapoznaj się z czterema darmowymi bohaterami, ponieważ każdy z nich pełni unikalną rolę w obronie.

Do walki możesz zabrać do 3 zaklęć.

  • Pierwszym zaklęciem jest zawsze Wezwanie Posiłków – przywołuje oddział wojowników i ma krótki czas odnowienia.
  • Ostatnie dwa zaklęcia zależą od bohaterów – ich ostatnia umiejętność w drzewku talentów staje się zaklęciem dostępnym w bitwie.
  • Wybierając bohaterów, weź pod uwagę nie tylko ich zdolności, ale także przydatność ich zaklęć w twojej strategii.

Każda gwiazdka zdobyta za ukończenie etapu daje ci punkt do pasywnego drzewa ulepszeń.

  • Dobre pasywne ulepszenia to:
    • Scoping Mechanism (drugi węzeł od lewej),
    • Master Blacksmiths/Intense Workout, a następnie Linirean Militia lub Order of Shadows (w zależności od tego, czy używasz posiłków ofensywnie czy defensywnie),
    • Pierwsze 5 węzłów w prawym drzewku.
  • Pasywne ulepszenia można resetować za darmo, więc eksperymentuj, jeśli masz trudności.

Możesz używać przedmiotów, by zdobyć przewagę w walce.

  • Przedmioty trzeba kupować za klejnoty i wyposażyć przed bitwą – możesz mieć przy sobie do 3 przedmiotów.
  • Klejnoty można kupić za prawdziwe pieniądze, ale także zdobywać za:
    • pierwsze ukończenie etapu,
    • zabijanie wrogów (małe ilości),
    • zdobywanie osiągnięć.

Kontry i strategie

Opanowanie wież jest dość proste – kluczem do sukcesu jest wiedza co kontruje co. W Kingdom Rush 5: Alliance każdy przeciwnik i fala wrogów może zostać pokonana dzięki przemyślanej strategii i planowaniu.

Na początku gry masz dostęp tylko do czterech wież:

  • Królewscy Łucznicy – eliminują przeciwników z niskim i średnim HP; świetni przeciwko Hog Invers, Cutthroat Rats i Turtle Shamans.
  • Przymierze Palin – skuteczne przeciwko większości przeciwników, z wyjątkiem Cutthroat Rats, Dreeye Vipers i Rottenfang Hyenas.
  • Arcane Wizards – kontrują Tusked Brawlers (jednostki opancerzone) oraz zadają duże obrażenia przeciwnikom o wysokim HP, np. Bear Vanguards.
  • Trójarmata (Tricannon) – wymaga dobrego ustawienia, ale świetnie radzi sobie z przeciwnikami o niskim i średnim HP.

Zawsze masz odpowiednie narzędzia do każdej sytuacji – to od ciebie zależy, jak je wykorzystasz!

Ulepszanie Wież i Umiejętności

Wieże to nie jednorazowa inwestycja – ich ulepszanie znacząco zwiększa ich skuteczność. Każde ulepszenie znacząco poprawia statystyki wieży, a te na wyższym poziomie są znacznie silniejsze od swoich podstawowych wersji. Dodatkowo ulepszenia zmieniają wygląd wież – wyższe poziomy są większe, bardziej imponujące i szczegółowe.

Aby ulepszyć wieżę, kliknij na nią, a następnie wybierz przycisk ulepszenia. Kosztuje to sporo złota, więc upewnij się, że ulepszasz właściwą wieżę!

Wieże można ulepszać do poziomu czwartego. Po osiągnięciu tego poziomu nie zwiększysz już podstawowych statystyk wieży – zamiast tego możesz kupować i rozwijać umiejętności.

Każda wieża na poziomie czwartym ma dwie potężne umiejętności, które można ulepszyć do poziomu trzeciego. Każde ulepszenie zwiększa ich efektywność. Umiejętności mogą być pasywne lub aktywne – te aktywne mają własne czasy odnowienia.

Przykład: Królewscy Łucznicy IV mają dostęp do dwóch umiejętności:

  • Przebijacz Pancerza (Armor Piercer) – umiejętność aktywna, dzięki której wieża wystrzeliwuje trzy strzały ignorujące część pancerza przeciwnika i zadające dodatkowe obrażenia. Poprawia to skuteczność łuczników przeciwko ich głównej słabości – opancerzonym wrogom.
  • Chciwy Łowca (Rapacious Hunter) – umiejętność pasywna, która przywołuje orła atakującego przeciwników niezależnie od wieży. Dzięki temu Królewscy Łucznicy mogą działać jak dwie wieże naraz.

Umiejętności są warte inwestycji, ale są drogie. Warto je kupować tylko dla wież w kluczowych pozycjach i rozważyć, czy lepiej zainwestować w nowe wieże lub ulepszyć inne.

Bohaterowie

Oprócz wież masz również do dyspozycji dwóch potężnych bohaterów, których możesz rozmieszczać na polu bitwy.

Jak wszystkie jednostki, bohaterowie mają statystyki, które rozwijają się wraz z poziomem. Zdobywają doświadczenie, zabijając wrogów, a po uzyskaniu wystarczającej ilości expa awansują na wyższy poziom.

Każdy poziom zwiększa statystyki bohatera oraz daje punkt umiejętności, który można zainwestować w jedną z pięciu zdolności. Umiejętności definiują rolę bohatera – mogą obejmować ataki obszarowe, osłabienia przeciwników, zadawanie obrażeń w czasie i wiele innych.

Poziomy bohaterów są trwałe, a umiejętności można resetować za darmo.

Największą zaletą bohaterów jest ich mobilność – w przeciwieństwie do wież mogą się przemieszczać. Można myśleć o nich jak o potężnych, ruchomych wieżach, które można dowolnie przesuwać po mapie.

Aby sterować bohaterem w walce, kliknij na jego portret lub postać na mapie, a następnie przeciągnij go lub dotknij miejsca, do którego ma się przemieścić.

Uwaga: inne jednostki również można przesuwać w ten sposób, ale jednostki z koszar mają ograniczony zasięg i nie mogą oddalać się od swojej bazy.

Choć bohaterowie są potężni, nie są nieśmiertelni.

  • Jeśli bohater zginie, pozostawi po sobie nagrobek (w zależności od bohatera) i odrodzi się po 30 sekundach.
  • Lepiej jednak unikać ich śmierci – bohater na niskim HP zadaje tyle samo obrażeń co bohater na pełnym HP, więc warto ich wycofywać i unikać strat.
  • Wrogowie dystansowi są szczególnie niebezpieczni, ponieważ mogą szybko wyeliminować niepilnowanego bohatera.

Dostępni Bohaterowie

W grze masz do dyspozycji czterech darmowych bohaterów:

Vesper – potężny łucznik z Linirei, który eliminuje wrogów na dystans.

  • Zadaje duże obrażenia, ale ma niską wartość HP i brak pancerza, co czyni go słabym w walce wręcz.
  • Najlepsza strategia to umieszczenie go za jednostkami z koszar lub bardziej wytrzymałym bohaterem, aby mógł bezpiecznie zadawać obrażenia z dystansu.

Raelyn – wojowniczka z Mrocznej Armii, wyspecjalizowana w walce wręcz.

  • Ma dużo zdrowia i niską wartość pancerza, co czyni ją skuteczną w starciach bezpośrednich.
  • Jej ulepszenia pozwalają na zadawanie obrażeń nie do zablokowania, osłabianie przeciwników i zwiększoną przeżywalność. Można ją rozwijać zarówno jako tanka, jak i postać zadającą obrażenia.

Nyru – mag z Arboreanu, będący magiczny odpowiednikiem Vespera.

  • Zadaje duże obrażenia magiczne zarówno w formie ataków ciągłych, jak i silnych wybuchów.
  • Świetnie sprawdza się przeciwko wrogom z wysokim pancerzem, ponieważ ignoruje ich fizyczną ochronę.

Grimson – wszechstronny wojownik walczący wręcz.

  • Łączy obrażenia w czasie (DOT) i obrażenia nie do zablokowania, dzięki czemu dobrze radzi sobie zarówno z opancerzonymi, jak i magicznie odpornymi przeciwnikami.

Kogo warto zabrać na pole bitwy?

Wybór bohaterów zależy od tego, jak często chcesz ich mikrozarządzać.

  • Vesper i Nyru są bohaterami dystansowymi, ale mogą zostać szybko pokonani przez silnych, wytrzymałych przeciwników.
  • Dobre zestawienie to Nyru (magiczny DPS na dystans) + Raelyn lub Grimson (tank i eliminacja słabszych wrogów).

Jednak warto pamiętać jeszcze o jednej ważnej rzeczy…

Zaklęcia

…i oto twoje zaklęcia. Masz również dostęp do kilku potężnych czarów, które pomogą ci w walce.

Możesz zabrać na bitwę do trzech zaklęć. Możesz je rzucać, gdy tylko skończy się ich czas odnowienia, co jest sygnalizowane podświetleniem ich ikony. Pamiętaj, że wcześniejsze wezwanie fali przeciwników skraca czas odnowienia twoich zaklęć, ale tylko tych, które są już w trakcie odnowienia.

Pierwszym zaklęciem zawsze jest Wezwanie Posiłków (Call Reinforcements) – przywołuje jednostki w wybranym miejscu. Choć te jednostki są słabe, ich wszechstronność jest ogromna – więcej na ten temat znajdziesz w sekcji „Ogólne taktyki TD”. Dwa pozostałe zaklęcia zależą od bohaterów, których zabierasz do walki. Każde z nich to ostatnia umiejętność na liście zdolności danego bohatera. To oznacza, że wybór bohaterów nie wpływa tylko na ich rolę w walce, ale również na dostępne zaklęcia, które mogą być kluczowe przeciwko konkretnym przeciwnikom!

Zaklęcia początkowych bohaterów

Deszcz Strzał (Vesper)

  • Wystrzeliwuje 20 strzał w wybranym obszarze, zadając obrażenia fizyczne.
  • Dobra celność i szeroki zasięg – strzały kierują się tam, gdzie jest największa koncentracja wrogów.
  • Najsilniejsze zaklęcie pod względem obrażeń, ale ma problem z przeciwnikami o średnim pancerzu, ponieważ opiera się na wielu małych uderzeniach.

Rozkaz Dowodzenia (Raelyn)

  • Przywołuje potężnego Czarnego Rycerza, który ma dużo HP i zadaje obrażenia nie do zablokowania (true damage).
  • Na papierze może się wydawać słaby, ale w praktyce to jedno z moich ulubionych zaklęć.
  • Podobnie jak przy Wezwaniu Posiłków, omówimy jego zastosowania później.

Korzenna Obrona (Nyru)

  • Pokrywa obszar korzeniami, które spowalniają przeciwników i zadają obrażenia nie do zablokowania co sekundę.
  • Nie ma tak dużej siły rażenia jak Deszcz Strzał, ale jego spowolnienie jest niezwykle cenne w kontrolowaniu tłumów.

Pełzająca Śmierć (Grimson)

  • Działa podobnie do Korzennej Obrony – pokrywa teren śluzem, który spowalnia przeciwników.
  • Po chwili śluz zamienia się w kolce, zadając silny wybuch obrażeń nie do zablokowania.
  • Nie trwa tak długo jak zaklęcie Nyru, ale stanowi dobry kompromis między jego kontrolą tłumu a siłą rażenia Vespera.

Podobnie jak inne umiejętności bohaterów, zaklęcia można ulepszać, zwiększając ich skuteczność.
Uwaga: ulepszanie zaklęć kosztuje więcej punktów umiejętności niż standardowe zdolności!

Pasywne Ulepszenia

Gwiazdy zdobywane za ukończenie etapów można wydać na ulepszenia pasywne w drzewku umiejętności.

To drzewko składa się z wielu pasywnych węzłów, z których każdy zapewnia unikalne korzyści w walce. Drzewko umiejętności można resetować w dowolnym momencie za darmo, więc możesz dostosowywać swoje ulepszenia do aktualnej strategii!

Pierwsze drzewo – ulepszenia wież

Pierwsze drzewko, po lewej stronie, koncentruje się na ogólnych ulepszeniach wież.

Racje Wojenne (1 punkt) – Zwiększa PŻ jednostek wieżowych o 10%.

  • Podstawowe ulepszenie, wymagane do odblokowania pozostałych.

Mechanizm Celowania (1 punkt) – Zasięg wszystkich wież zwiększony o 10%.

  • Większy zasięg oznacza wyższą skuteczność obrażeń – świetne ulepszenie.

Mądra Inwestycja (1 punkt) – Zwrot kosztu sprzedaży wież wzrasta do 90%.

  • Ogranicza straty przy błędach i zmianie pozycji. Przydatne na wyższych poziomach trudności.

Wezwanie do Broni (2 punkty) – Skraca czas odnowienia jednostek koszarowych i zaklęcia Przywołanie Posiłków.

  • Warto je mieć dla szybszego przywoływania posiłków.

Złoty Czas (2 punkty) – Więcej złota za wcześniejsze wezwanie fali.

  • Ryzykowne – jeśli masz problem z poprzednią falą, dodatkowe złoto może nie wystarczyć, by uratować sytuację.

Ulepszone Formuły (3 punkty) – Usuwa spadek obrażeń dla wież z obrażeniami obszarowymi.

  • Potężne ulepszenie dla artylerii, ale można je pominąć, jeśli nie używasz takich wież.

Ulubiony Klient (3 punkty)25% szans, że umiejętności wieży będą kosztować 60% mniej.

  • Efektywnie zwiększa ilość złota w grze, ale wymaga 6 punktów, bo jest zablokowane za innymi umiejętnościami.

Zapał Bitewny (4 punkty) – Skraca czas odnowienia umiejętności wież o 20%.

  • Bezpośrednie ulepszenie, które staje się silniejsze w dłuższych bitwach.

Drugie drzewo – ulepszenia bohaterów

Drugie drzewo skupia się na ulepszaniu bohaterów.

Poznaj Wroga (1 punkt) – Bohaterowie ignorują 10% odporności na obrażenia wrogów.

  • Niedrogie wzmocnienie obrażeń, ale jego skuteczność zależy od sytuacji.

Samotne Wilki (1 punkt) – Bohaterowie zdobywają więcej doświadczenia, gdy są daleko od siebie.

  • Świetne do szybkiego rozwijania bohaterów. Możesz je cofnąć, gdy już osiągną wysoki poziom.

Pomocna Dłoń (1 punkt) – Bohaterowie mają 10% więcej pancerza, gdy stoją obok siebie.

  • Zwiększa przeżywalność, gdy blokują tę samą linię.

Nieograniczona Energia (2 punkty) – Skraca czas odnowienia umiejętności bohaterów o 10%.

  • Więcej umiejętności oznacza więcej obrażeń i wsparcia.

Śmiertelna Precyzja (2 punkty) – Bohaterowie mają 20% szansy na cios krytyczny.

  • Doskonałe wzmocnienie obrażeń.

Zwinna Sylwetka (2 punkty) – Bohaterowie mają 20% szansy na unik.

  • Zwiększa przeżywalność, ale nie pomaga przeciwko bossom, którzy mogą zabić bohaterów w 1-2 ciosach.

Przekraczanie Granic (3 punkty)Po 5 użyciach zaklęcia bohatera, jego czas odnowienia resetuje się.

  • Świetne jako „przycisk awaryjny”, ale wymaga monitorowania liczby użyć.

Trzecie drzewo – ulepszenia posiłków

Trzecie drzewo ulepsza zaklęcie Przywołanie Posiłków.

Mistrzowie Kowalstwa (1 punkt) – Zwiększa obrażenia i pancerz posiłków.
Intensywny Trening (1 punkt) – Zwiększa PŻ i czas trwania posiłków.

  • Oba ulepszenia są zawsze warte inwestycji.

To drzewo rozgałęzia się, pozwalając wybrać jedną z dwóch ścieżek:
🔵 Lewa ścieżka (obrona i przeżywalność):

  • Milicja Linirean (2 punkty) – Zamienia posiłki na Linirean Rebels z lepszym pancerzem.
  • Kolczasta Zbroja (2 punkty)Linirean Rebels odbijają część obrażeń wręcz.
  • Paragon Linirean (4 punkty) – Przywołuje dodatkowego Paragon Knighta, potężnego wojownika do blokowania wrogów.

🔴 Prawa ścieżka (atak):

  • Łucznicy Shows (2 punkty) – Zamienia posiłki na potężnych, ale kruchych łuczników.
  • Popielne Łuki (2 punkty) – Zwiększa zasięg i szybkość ataku Łuczników Shows.
  • Przywoływacz Wron (4 punkty) – Przywołuje Show Crowcallera, który walczy z pomocą magicznych ptaków.

Podsumowanie:

  • Lewa ścieżka → obrona i wytrzymałość.
  • Prawa ścieżka → agresywny styl gry i atak dystansowy.

Czwarte drzewo – frakcyjne bonusy

Ostatnie drzewo oferuje ulepszenia oparte na frakcjach bohaterów i wież.

Bohaterska Postawa (1 punkt) – Bohaterowie zyskują więcej PŻ, zależnie od liczby wież Linirean.
Bezlitosna Obrona (1 punkt) – Bohaterowie zyskują większe obrażenia, zależnie od liczby wież Dark Army.

Przyjaciele Korony (2 punkty) – Każdy bohater Linirean obniża koszt budowy i ulepszeń wież.
Skryci Towarzysze (2 punkty) – Każdy bohater Dark Army zwiększa obrażenia wież.

Wspólne Zasoby (2 punkty) – Więcej złota na start etapu. Zawsze warto wziąć!

Filar Magii (3 punkty) – Flagi wyjścia zamienione na magiczne filary teleportujące wrogów (na cooldownie).
Pieczęć Kary (3 punkty) – Punkty obronne zamienione na magiczne pieczęcie zadające obrażenia przeciwnikom.

Błogosławieństwo Żywotności (3 punkty) – Zaklęcia bohaterów Linirean leczą i wskrzeszają jednostki sojusznicze.
Ponura Klątwa (3 punkty) – Zaklęcia bohaterów Dark Army spowalniają wszystkich wrogów. Spowolnienie globalne jest bardzo potężne!

Przedmioty

Na koniec warto wspomnieć o przedmiotach, które mogą uratować cię w trudnej sytuacji.

Przedmioty to jednorazowe konsumowalne zasoby o różnych efektach – najprostsze zadają obrażenia, a droższe mogą przywracać życie, dawać złoto, a nawet eliminować wroga natychmiast. Po użyciu przedmiot znika na zawsze!

Jak zdobyć przedmioty?

  1. Przejdź do zakładki Przedmioty w głównym menu.
  2. Kup przedmioty – im silniejszy przedmiot, tym wyższa jego cena.
  3. Wyposaż przedmioty, zanim zaczniesz etap – możesz mieć przy sobie maksymalnie trzy naraz.

Jak kupować przedmioty?
Zakupy odbywają się za klejnoty – to waluta premium, którą można zdobyć poprzez:

  • Wykonywanie osiągnięć – większość wymaga interakcji ze środowiskiem na mapach, więc eksperymentuj i klikaj wszystko!
  • Pierwsze ukończenie etapu – otrzymasz klejnoty za każde nowe przejście.
  • Losowe dropy z zabitych wrogów – nawet na wcześniej ukończonych etapach.
  • Zakup za prawdziwe pieniądze – opcjonalnie.

Czy trzeba używać przedmiotów?
Nie! Możesz ukończyć wszystkie wyzwania w grze bez korzystania z przedmiotów – ich używanie jest całkowicie opcjonalne. 🚀

Ogólne Taktyki Tower Defense

Prawie skończyliśmy! Ostatnia rzecz, którą warto omówić, to jak maksymalnie wykorzystać otoczenie oraz kilka szybkich wskazówek:

Szybkie wskazówki

  • Nie buduj na oślep – zanim zdecydujesz się na konkretne wieże, przeanalizuj fale przeciwników (pancerz, odporność na magię, umiejętności, HP, szybkość).
  • Pierwsza fala zawsze jest wstrzymana, więc masz czas na dokładne przeanalizowanie mapy.
  • Im dłużej wróg przebywa w zasięgu wieży, tym więcej obrażeń otrzyma.
  • Zakola i zakręty to idealne miejsca na główne wieże DPS, ponieważ wrogowie spędzą tam więcej czasu pod ostrzałem.
  • Szukaj miejsc, gdzie wrogowie będą narażeni na ogień kilku wież jednocześnie – np. trzy wieże ustawione w linii lub dwie blisko wyjścia z trasy.
  • Wieże koszarowe w wąskich przejściach (chokepoints) spowalniają przeciwników, wydłużając ich ekspozycję na ataki.
  • Efekty ogłuszenia, spowolnienia i zamrożenia mogą zwiększyć obrażenia zadawane przez wieże.
  • Zaklęcie „Wezwanie Posiłków” to nie tylko darmowi żołnierze – to również szybkie, tymczasowe spowolnienie.
    • Możesz użyć go do rozdzielania lub grupowania trudnych przeciwników.
    • Przykład: wczesne użycie tego zaklęcia może rozbić grupę Szamańskich Żółwi, ograniczając efekt ich leczenia.
  • Ostatecznością jest użycie bohaterów do rozdzielania wrogów, ale pamiętaj, że ich główną rolą jest zadawanie obrażeń!

Gdzie budować wieże?

Jedno z pierwszych pytań nowych graczy brzmi: gdzie budować wieże? Odpowiedź brzmi: to zależy! Przed podjęciem decyzji warto wziąć pod uwagę kilka czynników:

  1. Jakie typy wrogów nadciągają?
    • Czy mają pancerz lub odporność na magię?
    • Czy są szybcy czy wolni?
    • Czy mają specjalne umiejętności? (np. Szczurołaki stają się niewidzialne w walce wręcz, a Splugawieni Łowcy teleportują się po pierwszym trafieniu).
  2. Jakie wieże będą najskuteczniejsze?
    • Czy wróg lepiej zniesie stałe obrażenia (DPS) czy lepiej sprawdzi się obrażeniowy burst?
  3. Czy dana pozycja zapewni maksymalną ekspozycję wrogów na ostrzał?
    • Zakola i długie proste to idealne miejsca dla wież o dużym zasięgu.
    • Dobrze umieszczona wieża może atakować dwie ścieżki jednocześnie, zwłaszcza jeśli trasa się zawija!
  4. Czy w pobliżu są wąskie przejścia (chokepoints)?
    • Koszary i efekty spowalniające mogą maksymalnie wydłużyć czas, jaki wróg spędza w zasięgu wież.

💡 Nie zapomnij, że pierwsza fala jest zatrzymana, dopóki jej nie aktywujesz – masz czas na analizę mapy!

Zasięg i ekspozycja

Zasięg to kluczowa mechanika w grach Tower Defense. Im większa część trasy znajduje się w zasięgu wieży, tym dłużej przeciwnicy będą narażeni na atak.

  • Wieże DPS najlepiej stawiać na zakrętach i łukach, gdzie wróg spędza więcej czasu pod ostrzałem.
  • Szukaj miejsc, gdzie jedna wieża może atakować więcej niż jedną ścieżkę – szczególnie jeśli trasa wraca na siebie.

Wąskie przejścia, spowolnienia i ogłuszenia

Zasięg jest ważny, ale jeszcze lepiej, gdy możesz zatrzymać przeciwników w zasięgu wież jak najdłużej.

📌 Idealne miejsca do ustawiania wież koszarowych to ciasne przejścia, gdzie wielu wrogów może zostać zatrzymanych na dłużej.

🔹 Jeśli teren ci nie sprzyja, możesz stworzyć własne wąskie gardło, spowalniając i ogłuszając wrogów w kluczowych miejscach.

🔻 Lista umiejętności, które ogłuszają lub spowalniają wrogów:
Bohaterowie:

  • Vesper – „Strzała w Kolano” (pojedyncze ogłuszenie)
  • Raelyn – „Wzbudzenie Strachu” (obszarowe ogłuszenie)
  • Nyru – „Obrońca Korzeni” (obszarowe spowolnienie)
  • Grimson – „Pełzająca Śmierć” (obszarowe spowolnienie + późniejsze obrażenia w czasie)

Wieże:

  • Ballista IV – „Ostateczny Gwóźdź” (pojedyncze ogłuszenie na ostatnim strzale w serii)
  • Ballista IV – „Bomba z Odłamkami” (obszarowe spowolnienie)
  • Arboreański Emisariusz IV – „Uchwyt Cierni” (pułapka ogłuszająca)
  • Krasnoludzki Miotacz Ognia IV – „Płonące Pochodnie” (obszarowe ogłuszenie)
  • Eldryczny Kanał IV – „Przeciążenie Mocy” (łańcuchowe spowolnienie)
  • Eldryczny Kanał IV – „Mutacyjna Klątwa” (zamienia wrogów w owce – wolniejsze i bez umiejętności)

Przedmioty:

  • „Zimowa Era” (zamraża wszystkich wrogów na mapie! ❄️)

💡 Maksymalizując wykorzystanie efektów kontroli tłumu, możesz znacząco zwiększyć zadawane obrażenia i skuteczność wież! 🚀

Siła Posiłków

Zaklęcie Wezwanie Posiłków pojawia się w każdej części Kingdom Rush – i nie bez powodu! To niesamowicie wszechstronne narzędzie, które można wykorzystać nie tylko do wzmacniania słabnącej obrony, ale także do grupowania i izolowania problematycznych przeciwników.

W tym sensie można traktować posiłki jako tymczasowe spowolnienie na żądanie.

Aby zobaczyć siłę posiłków w akcji, spójrz na ten przykład:

📍 W tym obszarze rozmieściłem posiłki oraz Rycerza Ciemności Raelyn.
Choć nie widać tego na obrazku, żołnierze opóźniają Naczelnego Niedźwiedzia, sprawiając, że pozostaje w zasięgu dwóch ulepszonych Arcane Wizardów przez znacznie dłuższy czas! W rezultacie otrzymuje o wiele więcej obrażeń, niż gdyby przeszedł przez ten teren bez przeszkód.

Posiłki kontra umiejętności przeciwników

Posiłki można również wykorzystać do osłabienia wrogów, którzy polegają na swoich umiejętnościach.

📍 Weźmy na przykład irytujących Szamańskich Żółwi.
Poprzez ostrożne rozmieszczenie posiłków, udało mi się odizolować Rozjuszonego Nosorożca od Szamanów, co zniwelowało główne zagrożenie tej fali!

Mobilność bohaterów

🚀 Nie zapominaj, że twoi bohaterowie są mobilni!

Choć ich główną rolą jest zadawanie obrażeń, szybcy bohaterowie mogą także rozbijać grupy wrogów i zatrzymywać ich między potężnymi wieżami, zwiększając skuteczność obrony.

Za Króla Denasa! 🏰⚔️

Nie łudź się – odnalezienie króla nie będzie łatwe, nawet przy wsparciu Vez’nana. Ale dzięki niemu, a także twoim nowym umiejętnościom taktycznym, będziemy w stanie odeprzeć bestie i kultystów oraz poznać prawdę.

Miejmy tylko nadzieję, że Vez’nan nie zażąda nagrody…

Na tym kończy się poradnik dla początkujących do Kingdom Rush 5: Alliance.
Powodzenia w nadchodzących bitwach!

💬 Masz jakieś uwagi lub sugestie, jak ulepszyć ten poradnik (zwłaszcza dla graczy nowych w grach TD)? Daj nam znać w komentarzach! 🎯