Wynik ka偶dego ataku w grze God Kings zale偶y od kilku element贸w. Wynik determinowany jest mi臋dzy innymi poprzez: typ jednostek, ich liczb臋 czy klas臋, Stra偶nicy i premie. Nie zawsze wi臋ksza si艂a armii daje nam pewne zwyci臋stwo – wi臋ksz膮 rol臋 odgrywa tutaj strategia, kt贸ra musi by膰 idealnie dopasowana do rodzaju przeciwnika.

Wygrywanie bitew

Walk臋 w God Kings wygrywa strona, kt贸ra pokona wi臋ksz膮 liczb臋 przeciwnik贸w, ale jest to wtedy istotne je艣li zar贸wno po stronie atakuj膮cej jak i broni膮cej si臋, prze偶yj膮 jakiekolwiek jednostki. Je艣li w tej sytuacji dojdzie do remisu to zawsze wygrana przypisywana jest stronie atakuj膮cej. Sytuacja zmienia si臋, je艣li jedna z walcz膮cych stron nie prze偶yje, tote偶 wygrywa wtedy strona, kt贸ra wybi艂a wszystkie jednostki strony broni膮cej si臋. Tak偶e, je艣li zaistnieje sytuacja, gdzie po obu stronach zgin膮 wszystkie jednostki, to w tym wypadku wygrywa obro艅ca.

Pojmanie Stra偶nika

Mo偶esz pojma膰 Stra偶nika swojego przeciwnika o ile pokonasz jego armi臋, ale zadzia艂a to w wypadku, gdy obie walcz膮ce strony maj膮 rozbudowany Pa艂ac na co najmniej 10 levelu. Je艣li uda nam si臋 pojma膰 Stra偶nika naszego oponenta to mo偶na z艂o偶y膰 go w ofierze i tym samym dosta膰 czasowe bonusy, kt贸re b臋d膮 aktywnie wp艂ywa艂y na nasze miasto.

Typy Jednostek

Jednostki s膮 trzonem armii, kt贸ra broni Twojego miasta, a im wi臋cej ich posiadasz na wyposa偶eniu tym wi臋ksze ataki mo偶esz przeprowadza膰 na innych graczy czy te偶 odpiera膰 w swoim mie艣cie. Wi臋ksza liczba jednostek to tak偶e wi臋ksze mo偶liwo艣ci je艣li chodzi o zbieranie dodatkowych zasob贸w czy mo偶liwo艣ci walki z silniejszymi bestiami na mapie 艣wiata.

Jednostki mo偶emy trenowa膰 w Koszarach. Na samym starcie zabawy masz dost臋p tylko do podstawowej, pierwszej klasy jednostek. Silniejsze wojsko mo偶e zosta膰 odblokowane w 艢wi膮tyni Wojny. W grze God Kings znajdziemy 4 klasy jednostek (im wy偶sza, tym lepsza – tj. klasa 2 jest lepsza od klasy 1, ale gorsza od klasy 3). W kolejnych klasach znajdziesz jednostki r贸偶nych typ贸w:

Piechota

Piechota to podstawowe jednostki, kt贸re skupiaj膮 si臋 na walce w zwarciu. Piechota zyskuje premi臋 w walce z konnic膮, ale jest s艂absza w starciu z jednostkami dystansowymi.

Jednostki piechoty, to:

  • Wekiernik
  • Szermierz
  • Amazonka
  • Nie艣miertelny

Konnica w God Kings

Konnica to jednostki je藕dzieckie. Konnica zyskuje premi臋 w walce z jednostkami dystansowymi, ale jest s艂absza w starciu z piechot膮.

Jednostki konnicy, to:

  • Je藕dziec
  • Rydwan
  • Ci臋偶ki rydwan
  • Rydwan bojowy

Dystansowe

Jednostki dystansowe skupiaj膮 si臋 na walce na odleg艂o艣膰 Jednostki dystansowe zyskuj膮 premi臋 w walce z piechot膮, ale s膮 s艂absze w starciu z konnic膮.

Jednostki dystansowe, to:

  • 艁ucznik
  • Kusznik
  • Mag
  • Czarnoksi臋偶nik

Grabie偶cy

Grabie偶cy w grze God Kings, to jednostki, kt贸re skupiaj膮 si臋 na pl膮drowaniu zasob贸w. Dla cel贸w obliczania wyniku walki licz膮 si臋 jako konnica, ale s膮 o wiele s艂absze w bitwie. Maj膮 jednak zwi臋kszony limit 艂upu z pl膮drowania, dzi臋ki czemu s膮 bardzo u偶yteczne przy zbieraniu zasob贸w z miejsc produkcji, i pl膮drowania pokonanych miast.

Grabie偶cy, to:

  • Maruder
  • W艂amywacz
  • Rozb贸jnik
  • S艂o艅

Bro艅 obl臋偶nicza

Bro艅 obl臋偶nicza ma kluczowe znaczenie w pokonywaniu fortyfikacji podczas ataku na wrogie miasto. Bro艅 obl臋偶nicza otrzymuje premier w walce przeciw wrogim Pu艂apkom i Fortyfikacjom. Nie s膮 zbyt u偶yteczne w walkach, gdzie obl臋偶enie nie ma miejsca, ani te偶 nie mog膮 przenosi膰 偶adnego 艂upu.

Bro艅 obl臋偶nicza, to:

  • Taran
  • Balista
  • Katapulta
  • Armata

Niemuarli

Nieumarli to specjalne jednostki, kt贸re nie mog膮 zosta膰 wyszkolone w koszarach. Powstaj膮 one z jednostek poleg艂ych w bitwie. Kiedykolwiek twoja jednostka ginie, istnieje szansa, 偶e zostanie wskrzeszona jako nieumar艂y. Rodzaj nieumar艂ego zale偶y od klasy poleg艂ej jednostki. Dla cel贸w obliczania wyniku walki, nieumarli licz膮 si臋 jako piechota, ale s膮 o wiele s艂absze w walce.

Nieumarli, to:

  • Szkielet
  • Nieumar艂y rycerz
  • Obro艅ca grobowca
  • Licz

Obl臋偶enie vs Fortyfikacje

Podczas obrony naszych miast najwi臋ksz膮 rol臋 odgrywaj膮 pu艂apki jak i same fortyfikacj臋, bo to w艂a艣nie na nie natknie si臋 na starcie armia przeciwnika. Je艣li atakuj膮cy nie przebije si臋 przez nie to normalna walka dalej si臋 ju偶 nie odb臋dzie, a nasze zwyk艂e jednostki nie zostan膮 naruszone. Naprawi膰 trzeba b臋dzie jedynie struktury obronne, zwane fortyfikacjami. Niekiedy gdy przeciwnik zobaczy dobrze rozbudowane fortyfikacje to sam zniech臋ci si臋 do podj臋cia ataku, tote偶 rozbudowujcie je na jak najwy偶szy poziom. Je艣li za艣 my chcemy kogo艣 zaatakowa膰 to warto wys艂a膰 najpierw szpieg贸w, aby pozna膰 mo偶liwo艣ci obronne przeciwnika i dobra膰 odpowiedni膮 ilo艣膰 maszyn obl臋偶niczych jak i wojsk, kt贸re najpierw skutecznie prze艂ami膮 obron臋, a p贸藕niej pokonaj膮 wojska broni膮ce samego miasta w g艂贸wnej bitwie.

Rodzaje fortyfikacji

W grze God Kings znajdziemy dwa rodzaje fortyfikacji: defensywne („Fortyfikacje”) i ofensywne („Pu艂apki”). Fortyfikacje defensywne bior膮 na siebie ca艂y atak ze strony jednostek obl臋偶niczych, a pu艂apki maj膮 za zadanie zdziesi膮tkowa膰 pozosta艂膮 armi臋 jaka naciera na miasto.

W podobny spos贸b jak normalne jednostki, tak i fortyfikacje podzielono w grze na cztery klasy:

Fortyfikacje Pu艂apki
  • Barykady (K1)
  • Wilcze do艂y (K2)
  • Wie偶yczki (K3)
  • Bomby dymne (K4)
  • Zaostrzone ceg艂y (K1)
  • Spadaj膮ce g艂azy (K2)
  • Rozgrzana smo艂a (K3)
  • Grecki ogie艅 (K4)

Jednostki obl臋偶nicze w bitwie

Atakowanie miast innych graczy wymaga odpowiedniej strategi i nie wysy艂ajcie jednostek obl臋偶niczych bez dodatkowego wsparcia, kt贸re b臋dzie zabezpiecza艂o je przez szybkim zniszczeniem. Jednostki obl臋偶nicze maj膮 za zadanie prze艂ama膰 fortyfikacj臋 przeciwnika i je艣li to si臋 uda to jednostki obl臋偶nicze wraz z reszt膮 armii wejd膮 do miasta i aktywnie bior膮 udzia艂 w dalszych walkach. Je艣li fortyfikacji nie b臋dzie 偶adnych to ca艂a armia przechodzi do walki z obro艅cami natychmiast.

Atakowanie miast i miejsc produkcji

Atak na miasto

Podczas ataku na miasto, o ile wygramy, mo偶emy przej膮膰 zasoby nale偶膮ce do wroga, ale ograniczenie tego co spl膮drujemy jest oczywi艣cie i zale偶y w du偶ej mierze od pojemno艣ci jednostek, kt贸re prze偶y艂y atak. Po ataku na nasze miasto, w kt贸rym uda nam si臋 obroni膰, b臋dziemy pr贸bowali tak偶e pochwyci膰 Stra偶nika agresora o ile w naszym mie艣ci znajduje si臋 Klatka jak na zdj臋ciu poni偶ej.

Z艂apanie Stra偶nika przeciwnej strony jest mo偶liwe tylko je艣li obie strony bitwy maj膮 Pa艂ac na 10 poziomie.

Atak na miejsce produkcji zasob贸w

Pami臋taj, 偶e jedynie miejsca produkcji zasob贸w zaj臋te przez graczy innych ni偶 Twoi sojusznicy mog膮 by膰 przez Ciebie atakowane i przej臋te. Je艣li okupuje je kto艣 z Twojego sojuszu to nie b臋dziesz w stanie ich zaatakowa膰. Po zwyci臋skim ataku na takie miejsca przejmujemy nad nimi kontrol臋, a strona przegrana b臋dzie zmuszona do odwrotu. Je艣li strona przegrana mia艂a w danym momencie i miejscu Stra偶nika to atakuj膮cy b臋dzie pr贸bowa艂 go z艂apa膰 i zamkn膮膰 w Klatce, o ile atakuj膮cy jak i obro艅ca mieli w trakcie ataku Pa艂ac na poziomie min. 10-tym.

Wa偶ne jest, aby pami臋ta膰, i偶 nawet gdy mamy aktywn膮 Tarcz臋, to dalej mo偶na atakowa膰 okupowane przez nas miejsca produkcji zasob贸w. W drug膮 stron臋 to ju偶 tak nie dzia艂a i gdy mamy aktywn膮 Tarcz臋 to nie mo偶emy atakowa膰 i przejmowa膰 wspomnianych miejsc, najpierw nale偶y dezaktywowa膰 Tarcz臋.

Ofiary i hospitalizacja

Podczas walki ofiar jest do艣膰 sporo, a ich liczba bezpo艣rednio zale偶y od ataku i obrony stron bior膮cych udzia艂 w potyczce, a tak偶e nale偶y tu zwr贸ci膰 uwag臋 na bonusy pochodz膮ce od 偶ywio艂贸w. Jednym s艂owem, im wi臋cej obra偶e艅 w stosunku do obrony przeciwnika zadamy, tym wi臋cej b臋dzie ofiar. Oczywi艣cie jednostki nie wszystkie gin膮, cz臋艣膰 z nich zostaje ranna i trafia do szpitala. Status rannej jednostki jest przyznawany cz臋艣ciej podczas obrony ni偶 podczas ataku. Ranni trafiaj膮 do szpitali i tam przechodz膮 proces leczenia, po kt贸rym wracaj膮 do czynnej s艂u偶by. Ich leczenie b臋dzie wi膮za艂o si臋 z wydatkiem okre艣lonej liczby zasob贸w jak i czasem niezb臋dnym do ich wyleczenia. Po walce warto spojrze膰 na szpitale i jak pojawi si臋 nad nimi odpowiednia ikona, to znaczy 偶e czas rozpocz膮膰 leczenie po ranni czekaj膮 w kolejce:

Ka偶dy Szpital ma ograniczenia, g艂贸wnie je艣li chodzi o ilo艣膰 jednostek jakie mo偶e przyj膮膰 na sw贸j oddzia艂. Je艣li pojemno艣膰 szpitali zostanie wykorzystana to wszystkie inne ranne jednostki automatycznie umieraj膮. Zadbajcie wi臋c o w艂a艣ciw膮 ilo艣膰 szpitali i ich odpowiednio wysoki poziom, aby zapobiec dotkliwym stratom. Dzi臋ki Boskim Mocom mo偶ecie zwi臋kszy膰 pojemno艣膰 szpitali, a tak偶e Stra偶nik Entmoora w roli Stra偶nika Miasta potrafi zwi臋kszy膰 ilo艣膰 szpitalnych 艂贸偶ek.

Ofiary w walce obronnej

Podczas obrony naszych miast musimy pami臋ta膰, aby zadba膰 o w艂a艣ciw膮 pojemno艣膰 Szpitala. W trakcie obrony nasze jednostki trafi膮 w艂a艣nie do leczenia, nie gin膮 od razu. Gin膮 dopiero wtedy, gdy brakuje miejsca w szpitalu. Zasada ta nie dzia艂a do ko艅ca podobnie w razie obrony miejsca produkcji zasob贸w, gdy偶 w tym przypadku maksymalnie nasze szpitale odratuj膮 do 60% wojsk poleg艂ych, o ile ich pojemno艣ci na to pozwalaj膮.

Ofiary w ataku

Kiedy atakujemy miasta innych graczy to 50% utraconych tak jednostek zostaje przeniesionych do Szpitala, w kt贸rym poddawani s膮 leczeniu, a p贸藕niej wracaj膮 do armii i s膮 do naszej dyspozycji. R贸偶nica – do艣膰 znacz膮ca – jest gdy wysy艂amy atak na loch, wtedy do szpitala trafia do 95% naszych poleg艂ych jednostek. Jednak pami臋tajcie, 偶e je艣li jednostek do leczenia jest wi臋cej ni偶 mo偶e pomie艣ci膰 nasz szpital to liczba uratowanych tak wojsk ogranicza si臋 w艂a艣nie do pojemno艣ci szpitala. Przyk艂adowo je艣li mamy 500 jednostek poleg艂ych to wg. powy偶szych zasad 250 mo偶e by膰 wyleczonych. Jednak nasz Szpital mo偶e pomie艣ci膰 jedynie 200 jednostek. Tote偶 odzyskamy nie 250 a 200 jednostek. Podobne zasady panuj膮 tak偶e w innych grach strategicznych, wi臋c to nie powinno was w 偶aden spos贸b dziwi膰.

Ofiary podczas wspierania sojusznika

Je艣li wys艂ali艣my nasze wojska do sojusznika to zasady hospitalizacji og贸lnej maj膮 tu r贸wnie偶 zastosowanie, ale stracone / ranne nasze jednostki trafi膮 tylko do naszego Szpitala a nie szpitala sojusznika, do kt贸rego wys艂ali艣my wsparcie.

Bonusy w walce

Jest kilka modyfikator贸w, kt贸re wp艂ywaj膮 na wynik bitwy bezpo艣rednio:

Boskie Moce

Boskie Moce w grze God Kings w ka偶dej chwili mo偶na bada膰 w 艢wi膮tyni Mocy. Nie bez powodu nazwano je boskimi, gdy偶 to one wp艂ywaj膮 na zwi臋kszenie stat贸w dla r贸偶nych typ贸w jednostek, mog臋 zwi臋ksza膰 obron臋, obra偶enia, wp艂ywa膰 na warto艣ci dodawane przez 偶ywio艂y jak i mo偶liwo艣ci przenoszenia wi臋kszej liczby 艂up贸w z akacji pl膮drowniczych.

Premie

Premie to bonusy jakie uzyskujemy w grze dzi臋ki konkretnym przedmiotom. W wi臋kszo艣ci wypadk贸w takie premie s膮 czasowe i ich trwanie po aktywacji jest zale偶ne od danej premii, wi臋c dok艂adnie czytajcie ich opisy w grze. Po up艂yni臋ciu czasu premia przestaje dzia艂a膰 i zwi臋kszone przez ni膮 statystyki powracaj膮 do podstawowej warto艣ci z uwzgl臋dnieniem bonus贸w od np. Stra偶nik贸w.

Stra偶nicy

Stra偶nika mo偶ecie posy艂a膰 wraz z wojskami do walki i to w艂a艣nie dzi臋ki niemu nasze jednostki niekiedy otrzymuj膮 konkretny bonus do ataku czy obrony. Bonusy dzia艂aj膮 podczas obrony miasta jak i w trakcie atak贸w na inne lokacje, ale pod warunkiem, 偶e wraz z jednostkami wy艣lemy u ich boku wybranego Stra偶nika.

Przyk艂adowo, oto bonusy dostarczane przez Entmoora na 19 poziomie, i dw贸ch gwiazdkach ewolucji:

Jak widzisz, ostatnia pozycja jest wygaszona. Stanie si臋 ona dost臋pna, gdy Stra偶nik awansuje na ostatni poziom ewolucji Entmoora.

Obra偶enia od 偶ywio艂贸w

Niekt贸rzy Stra偶nicy oferuj膮 twoim jednostkom dodatkowe obra偶enia: od ognia, lodu lub ziemi.

System obra偶e艅 od 偶ywio艂贸w

Ten rodzaju obra偶e艅 jest odbijany przez przeciwny 偶ywio艂.

Ogie艅 jest silny przeciw lodowi, ale s艂aby przeciwko ziemi.

L贸d jest silny przeciw ziemi ale s艂aby przeciwko ogniowi.

Ziemia jest silna przeciw ogniowi, ale s艂aba przeciwko lodowi.

Jak i inne statystyki, obra偶enia od 偶ywio艂贸w mog膮 by膰 konkretnym liczbowo dodatkiem, lub wielokrotno艣ci膮 zale偶n膮 od umiej臋tno艣ci danego Stra偶nika. Ca艂kowite obra偶enia od 偶ywio艂贸w mo偶esz przejrze膰 na ekranie ustawiania marszu.

Kiedy u偶ywa膰 偶ywio艂贸w

Jak ju偶 wiecie, sukces bitwy podczas atak贸w na obce miasta zale偶y od dobrej strategii, zw艂aszcza jest ona przydatna, gdy liczba przeciwnik贸w znacznie przekracza nasze mo偶liwo艣ci. Tu doskona艂ym rozwi膮zaniem jest przeprowadzenie kilku mniejszych atak贸w poprzedzaj膮cych g艂贸wne uderzenie. Takie ataki os艂abiaj膮 przeciwnika dzi臋ki obra偶eniom od 偶ywio艂贸w. Podobnie nale偶y opracowa膰 dobry plan przy atakach na miejsca produkcji zasob贸w, zw艂aszcza gdy owe miejsca znajduj膮 si臋 w centrum mapy 艣wiata. Dobierzcie wtedy Stra偶nika, kt贸ry poprowadzi wasze wojska, aby mia艂 spore obra偶enia od 偶ywio艂贸w, dzi臋ki czemu zapewnicie swoim jednostkom znacznie wi臋ksz膮 ochron臋.