Flyff, czyli Fly for Fun to jedna ze starszych gier MMO, gdzie gracze na początku wcielają się w neutralną klasę Vagrant i właśnie nią musimy zdobywać swoje pierwsze punkty doświadczenia, aż do osiągnięcia 15 poziomu, później kolejne wybory czekają na Nas na 60 i 130 poziomie. Mimo odgórnie narzuconym cechom dla każdej klasy możemy wybierać sami jaką ścieżką chcemy podążać. Sam system jest dość dobrze rozbudowany, co może zaskakiwać biorąc po uwagę jej już dość sędziwy wiek. Nie wiem czy wiecie, ale Flyff wystartowała w Korei już w 2003 roku, a w stanach pojawiała się dwa lata później i żyje do dziś.
Jednak dlaczego Fly for Fun? Latanie dla zabawy? O co tutaj chodzi? Otóż każda postać w grze może latać, ale do tego potrzebuje specjalnego mounta, którego wybierać można na poziomie 20-tym. Kiedy tylko gra zaczynała swoją karierę była pierwszą, jak nie jedyną, która oferowała takie możliwości. Sam Blizzard zauważył szybko jaki potencjał tkwi w latających wierzchowcach i wprowadził coś podobnego w Burning Crusade, co na zawsze zmieniło wygląd świata Azeroth. Nagrand to miejsce, które praktycznie idealnie przypomina latające wyspy Flyff.
Flyff to przede wszystkim grind
Nie da się ukryć, że w grze trzeba skupić się przede wszystkim na grindowaniu. Zadań jest niewiele i głównie są to zlecenia w stylu zabij x potworów w strefie y, albo przynieś mi x przedmiotów danego rodzaju. Tym samym większość swojego czasu spędzimy poszukując dobrych spotów z potworami, a i one mogą nieźle namieszać w głowach, gdyż niekiedy jeden rodzaj stwora może mieć trzy odmiany: Small, Normalny i Capitan. Zabawa nieco zaczyna się później, gdy i my stajemy się silniejsi, a i potwory nie poprzestają w rozwijaniu swoich mocy i umiejętności. Wtedy najlepszym rozwiązaniem jest dołączenie do party i ciągłe grupowe expienie. Mimo tego nie unikniemy nieprzyjemnych niespodzianek, gdyż w spocie pomiędzy normalnymi potworami znajdzie się jeden silniejszy, który powali Nas na glebę.
Otwarty świat PvE
Mimo, że w grze nie mamy za wiele do czynienia z jakąkolwiek historią, to każdy wie, że trwa tutaj odwieczna wojna pomiędzy Bogami, Neutralnymi i Złymi Bóstwami. Jedną z najlepszych i najbardziej frustrujących funkcji w grze jest walka na wierzchowcach. Kiedy tylko zaczynamy latać to nasz mount jest gotowy do walki z wrogami w powietrzu. Jednak walka nie jest realistyczna czy tudzież praktyczna, ale przekonacie się o tym jak zagracie, choć sam jestem pod wrażeniem, że już ponad 10 lat temu pojawiła się w grze MMO taka funkcja.
Jednak Flyff nie jest jedynie o zabijaniu przeciwników czy potworów. Po wejściu do miasta przywita Nas cała masa graczy, którzy otworzyli swoje sklepy. My także możemy postawić postać, na której otworzymy własny mini bazar.
Oczywiście, abyśmy nie czuli się samotnie to dodano również system pet’ów, które podczas walki pomogą Nam zwiększając Nasze statystyki, więc są one zarówno funkcjonalne jak i ładnie wyglądają.
Dungeony i inne instancje
Jak tylko osiągniemy 20-sty poziom to dostajemy możliwość wejścia do pierwszego dungeonu, później w miarę czasu jest ich coraz więcej i więcej. Nie są to zamknięte instancję i raczej przypominają otwarty świat, gdyż możemy spotkać tam również innych graczy, z którymi w międzyczasie warto się zmierzyć. Na wyższych poziomach czekają Nas instacje specjalnie przystosowane do zdobywania w party. Są także specjalne miejsca, gdzie nie wybierzemy się bez odpowiedniego bilety, który można zakupić w sklepie gry.
Walki PvP
Walki PvP kręcą się wokół dwóch akcji – dueli i walk na arenie. Duele dostępne są już od samego początku gry. Jednak są tutaj pewne limity, walczyć nie można z kimś o 29 poziomów mniej lub więcej. Zwycięzca takiej walki otrzymuje punkty PvP, które są naliczane w oparciu o różnicę poziomów występujących pomiędzy walczącymi. Za punkty PvP można kupić specjalne tytuły.
W Flyff znajdziemy również Gildyjne Duele, gdzie członkowie walczących ze sobą gildii biją się do momentu powalenia na deski Lidera jednej ze stron. Jednak walki mogą trwać dość długo, dlatego wprowadzono limitu dwóch godzin.
Areny są również dostępne dla wszystkich i można je określić jako zalążek otwartego świata PvP Flyff, gdzie każdy walczyć może z każdym – chyba znacie pojęcie PK (Player Kills)?
Powiedzmy sobie szczerze, Flyff to nieliczny przykład wśród gier MMO, który radzi sobie doskonale nawet po tylu latach, więc obecni wydawcy powinni uczyć się na przykładzie tejże gry jak zarządzać, zbierać społeczność i podtrzymać zainteresowanie gracza swoim produktem.
Wymagania systemowe
Minimalne | Zalecane | |
---|---|---|
CPU | Pentium-III 800MHz | Pentium-IV 1.2gHz |
RAM | 512MB | 1GB |
Video Card | 128MB | 256 MB |
Operation System | Windows XP, Vista, 7 | Windows XP, Vista, 7 |
Hard Drive | 3.5GB | 4GB |
DirectX | DirectX 9.0 | DirectX 9.0 |