Firefall jest grą 3D, Sci-Fi Shooter o cechach typowych produkcji MMO, opartą o przede wszystkim działania drużynowe. Fabuła gry została osadzona w przyszłości, około 200 lat naprzód od czasów obecnych. Gracze muszą powstrzymać Meldinga i walczyć i przetrwanie ludzkości gnębionej ciągle przez obcą armię The Chosen. Gracze mogą współpracować w celu pokonania obcych sił, lub wziąć udział w w trybie gry wieloosobowej. Firefall posiada model gry free-to-play, który pozwala graczom doświadczyć każdego szczegółu tętniącego życiem świata bez konieczności płacenia ani grosza. Aktualizacje do gry, dynamiczne wydarzenia na świecie i innych treści będą również dostępne bezpłatnie, a rynek w grze pozwoli fanom na zakup opcjonalnych akcesoriów. Według producentów, w Firefall nie będzie klas, tylko role bitewne (battleframes), takie jak zwiadowca, medyk, atakujący. Twórcy nie chcą ich nazywać klasami, ponieważ role bitewne będzie można bardzo łatwo zmienić. W grze dostępne będą także umiejętności i statystyki.
Gracze w Firefall będą mogli tworzyć armie funkcjonujące tak jak gildie. Członkowie armii będą brali udział w bitwach z innymi armiami, wydobywali surowce i tworzyli lepsze uzbrojenie oraz pancerze.