Smok (Dragon) to jedna z najbardziej ikonicznych jednostek w Clash of Clans, której potężne zdolności bojowe od lat stanowią kluczowy element strategii ofensywnych i defensywnych. Jako latająca jednostka o wysokiej wytrzymałości i potężnym ataku obszarowym, Smok może siać spustoszenie w bazach przeciwników, ale także skutecznie bronić wrogich twierdz. Niezależnie od tego, czy chcesz zdominować pole bitwy w trybie wieloosobowym, czy skutecznie zabezpieczyć swoją bazę przed najazdami, znajomość najlepszych strategii związanych ze Smokiem jest kluczowa dla osiągnięcia sukcesu.

W tym poradniku szczegółowo omówimy zarówno ofensywne, jak i defensywne aspekty wykorzystania Smoka. Dowiesz się, jak efektywnie prowadzić ataki z jego udziałem, jakie jednostki najlepiej z nim współgrają, jakie czary wzmacniają jego skuteczność, a także jak przeciwdziałać smokowym rajdom, budując odpowiednie struktury obronne.

Dlaczego Smok jest tak potężną jednostką?

  • Latająca jednostka – Smoki mogą omijać mury i inne przeszkody terenowe, dzięki czemu nie muszą przedzierać się przez fortyfikacje, jak jednostki naziemne.
  • Obszarowy atak – ich zdolność do zadawania obrażeń w promieniu wokół celu sprawia, że są skuteczne przeciwko skupiskom wojsk i budynkom.
  • Wysoka wytrzymałość – Smoki posiadają dużą ilość punktów życia, co pozwala im przetrwać ataki Wież Magów, Wież Łuczników i innych struktur defensywnych.
  • Wszechstronność – mogą być używane zarówno jako główna siła uderzeniowa, jak i wsparcie dla innych wojsk, np. Balonów czy Dragon Riderów.

Kiedy warto korzystać ze Smoków?

  • Gdy przeciwnik ma źle rozmieszczone Wieże Przeciwlotnicze (Air Defenses), co pozwala szybko je zneutralizować.
  • W atakach na niższe poziomy Ratusza (Town Hall 7-10), gdzie Smoki są dominującą strategią.
  • W połączeniu z Zaklęciem Szału (Rage Spell), które potęguje ich siłę ataku i niweluje wolniejsze tempo poruszania się.
  • W strategiach hybrydowych, takich jak Hydra (Smoki + Dragon Riderzy) czy Smoki + Balony, które wykorzystują różne atuty tych jednostek.

Strategie ataku

Większość strategii z wykorzystaniem Smoków polega na eliminowaniu jak największej liczby Obron Przeciwlotniczych oraz Wyrzutni Powietrznych za pomocą innych jednostek (np. Barbarzyńców, Gigantów) lub Zaklęć Błyskawicy. Nawet Strzała Giganta od Królowej Łuczników może pomóc, ponieważ te budynki stanowią poważne zagrożenie dla tej potężnej jednostki.
Warto zabrać Barbarzyńców, Miniony lub Łuczników do niszczenia budynków w rogach bazy, aby uniknąć marnowania Smoka na pojedynczy budynek i zapobiec ich rozproszeniu.
Zaklęcie Szału i Smoki to jak chleb i masło – Smoki są powolne, ale zadają duże obrażenia na atak, więc użycie armii złożonej wyłącznie ze Smoków i Zaklęć Szału może być skuteczne. Ponieważ Smoki są jednostkami powietrznymi, pozwala to również na pominięcie murów, co znacznie oszczędza czas.

  • Rozstaw Smoki wzdłuż krawędzi bazy – w trakcie walki połączą się w centrum. W tym momencie warto użyć Zaklęcia Szału, aby zadać maksymalne obrażenia.
  • Skuteczna strategia to połączenie Smoków z Balonami. Smoki mogą przyjmować obrażenia od Obrony Powietrznej i Wież Magów, podczas gdy Balony atakują budynki obronne i aktywują Miny Powietrzne, które mogą zagrozić Smokom. Wybór zaklęć zależy od układu bazy przeciwnika – ważne jest szybkie zniszczenie wszystkich Obron Powietrznych, np. za pomocą dodatkowych Balonów, Zaklęć Błyskawicy, Zaklęć Trzęsienia Ziemi, Zaklęć Leczenia, specjalnego ekwipunku Bohaterów, Maszyn Oblężniczych czy Zaklęć Szału.
  • Na Ratuszach 8-10 niektórzy przeciwnicy mogą błędnie umieszczać Obrony Powietrzne zbyt blisko siebie, co czyni je bardziej podatnymi na zaklęcia. Jeśli mają dużo zasobów, rajd Smoków może być najlepszą opcją – po zniszczeniu Obrony Powietrznej mogą zniszczyć całą bazę.

Podczas atakowania masowymi Smokami należy uważać na budynki w rogach – ich stosunkowo niska prędkość sprawia, że nie są dobre w szybkim przemieszczaniu się między odległymi celami. Aby temu zapobiec, warto zabrać Łuczników, Miniony lub zachować bohatera (np. Króla Barbarzyńców) do zniszczenia pojedynczych budynków w rogach – to może zdecydować o wyniku walki (99% i 2 gwiazdki vs. 100% i 3 gwiazdki). Jeśli czas jest ograniczony, w Zamku Klanowym (na poziomie 4+) można przechowywać Zaklęcie Pośpiechu, które przyspieszy Smoki, choć lepiej używać go do ataku frontalnego.

  • Niektórzy przeciwnicy umieszczają Ukryte Tesle w rogach (tzw. „Troll Tesla” lub „Rogowa Tesla”), co może utrudnić sprzątanie pola bitwy. W takim przypadku konieczne będzie użycie bohatera lub Smoka.
  • Smoki atakują Króla Barbarzyńców oraz wojska z Zamku Klanowego, które nie mogą atakować jednostek powietrznych, jeśli są one najbliższym celem. Trzeba uważać, ponieważ mogą one odciągać Smoki od ważniejszych celów i marnować czas.
  • Jeśli Król Barbarzyńców nie znajduje się w pobliżu obrony, można po prostu unikać rozmieszczania Smoków w jego pobliżu i użyć innych jednostek powietrznych, aby go zignorować.

Silna kombinacja ofensywna, zwana Hydra (Hybrd Dragon), polega na wykorzystaniu Smoków wraz ze Smokami Jeźdźcami. Smok Jeździec może przejąć obrażenia i atakować obronę, podczas gdy Smoki eliminują jednostki z Zamku Klanowego oraz Powietrzne Szkielety ze Szkieletowych Pułapek.

  • Balony mogą również przyjmować na siebie Miny Powietrzne, zwiększając przeżywalność Hydry.
  • Smoki mogą być używane do eliminacji wojsk z Zamku Klanowego (szczególnie innych rodzajów Smoków) przed głównym atakiem. W tym celu należy zwabić wojska przeciwnika w róg mapy za pomocą małych jednostek, a następnie wypuścić 2-3 Smoki, aby je wyeliminować i kontynuować atak.
  • Jeśli wrogie jednostki powietrzne mają obszarowe obrażenia, należy je rozproszyć, aby uniknąć zadania zbyt dużych strat naraz.

Strategie obronne

Smoki są jednymi z najpotężniejszych jednostek w grze, dlatego trudno się przed nimi bronić. Aby skutecznie odpierać ataki Smoków, kluczowe jest posiadanie wielu wysokopoziomowych Obron Powietrznych oraz odpowiednie rozmieszczenie Min Powietrznych.

  • Na poziomie Ratusza 8 należy utrzymywać Obrony Powietrzne w umiarkowanym rozproszeniu i osłaniać je magazynami lub innymi budynkami o wysokiej wytrzymałości. Jeśli są zbyt blisko siebie, jedno Zaklęcie Szału może pozwolić Smokom szybko zniszczyć wszystkie trzy. Dodatkowo, jeśli dwie Obrony Powietrzne znajdują się zbyt blisko siebie, można je zniszczyć jednym Zaklęciem Trzęsienia Ziemi i trzema Zaklęciami Błyskawicy.
  • Na wyższych poziomach Ratusza wystarczą już trzy Zaklęcia Błyskawicy na odpowiednim poziomie, aby zniszczyć Obrony Powietrzne.

Smoki są świetnymi wojskami obronnymi w Zamku Klanowym, szczególnie na niższych poziomach Ratusza, gdzie dostępne opcje są ograniczone. Jako jednostki latające są całkowicie odporne na większość naziemnych wojsk wroga. Ich obrażenia obszarowe pozwalają szybko eliminować Barbarzyńców i Gobliny, a wysoka wytrzymałość sprawia, że mogą przetrwać ataki wielu Łuczników lub Magów.

  • Jednak jeśli przeciwnik rozstawi Łuczników i Magów w półkolu wokół Smoka, jego powolny atak sprawi, że zostanie on szybko zneutralizowany.
  • Armie oparte na Smokach rzadko cierpią z tego powodu, ponieważ posiadają wystarczającą siłę ofensywną do eliminacji wrogich Smoków.
  • Na wyższych poziomach Smok może nie zadawać wystarczających obrażeń, by znacząco osłabić wrogie jednostki, co zmniejsza jego wartość obronną w porównaniu do potężniejszych jednostek, takich jak Elektryczny Smok. Można jednak nadal go używać, wspierając go innymi wojskami, np. Wiedźmami lub jednostkami zadającymi wysokie obrażenia.

Wyrzutnie Powietrzne mogą znacząco opóźnić Smoki. Należy chronić je i osłaniać Obrony Powietrzne ich zasięgiem, aby zmaksymalizować ich skuteczność. Trzeba jednak uważać, aby przeciwnik nie mógł łatwo zniszczyć zarówno Wyrzutni Powietrznej, jak i Obrony Powietrznej przy pomocy kilku Zaklęć Błyskawicy i Zaklęcia Trzęsienia Ziemi, ponieważ w takim przypadku obrona stanie się bezużyteczna.

Różnice w Ulepszeniach

Smok przechodzi znaczące zmiany wizualne na każdym poziomie.

  • Początkowo Smok jest latającym stworzeniem z dwoma skrzydłami i długim ogonem. Jego skóra ma zielono-brązowy kolor, a oczy są czarne.
    • Poziom 2 – skóra Smoka zmienia kolor z zielonego na fioletowy, pasując do jego wyglądu w Koszarach. Jego oczy również stają się fioletowe.
    • Poziom 3 – skóra Smoka ponownie zmienia kolor, tym razem na ciemnozielono-brązowy.
    • Poziom 4 – skóra Smoka staje się głęboko czerwona. W ogłoszeniu aktualizacji Supercell określił go jako „starożytny czerwony smok”. Jego oczy zaczynają płonąć.
    • Poziom 5 – skóra Smoka nabiera brunatno-karmazynowego koloru. Pojawiają się złote rogi na tylnej części jego głowy oraz kolce na grzbiecie. Jego skrzydła również się powiększają.
    • Poziom 6 – skóra Smoka przybiera ciemny karmazynowy odcień. Krawędzie jego skrzydeł nabierają czerwonawego koloru.
    • Poziom 7 – skóra Smoka staje się całkowicie czerwona. Koniec jego ogona zaczyna płonąć.
    • Poziom 8 – skóra Smoka zmienia się na bordowy odcień. Kolce na jego szyi zaczynają przypominać materiał kostny.
    • Poziom 9 – skóra Smoka przybiera ciemnozielony kolor. Jego rogi oraz kolce na grzbiecie stają się nieco ciemniejsze.
    • Poziom 10 – skóra Smoka zmienia się na ciemnoniebieską. Krawędzie jego skrzydeł nabierają jasnoniebieskiego odcienia. Płomienie w jego oczach gasną, a same oczy stają się fioletowe. Koniec jego ogona ma kolor lawendowy.
    • Poziom 11 – skóra Smoka zmienia się na ciemnoturkusową. Jego oczy oraz płomienie na końcu ogona stają się całkowicie zielone.
    • Poziom 12 – skóra Smoka nabiera jasnego królewskiego błękitu. Jego rogi, kolce i „ramiona” na skrzydłach zmieniają kolor na złoty. Koniec jego ogona traci płomienie i również staje się złoty. Płomienie w jego oczach zmieniają się na błękitne.