Promocja gier za pomocą gwiazd filmowych czy popularnych piosenkarzy/piosenkarek staje się coraz częściej praktykowanym zabiegiem, aby przyciągnąć jak największą ilość graczy już na samym starcie. Skoro w ten sposób od lat promuje się perfumy, ubrania czy kosmetyki to dlaczego nie gry?

Pytanie do Was, czytelników: Czy jeśli Wasza ulubiona postać, nie ważne czy z filmy czy ze sceny muzycznej, promowałaby grę MMO – to czy zagralibyście w nią z tego powodu?

To pytanie do Was, możecie odpowiedzieć w komentarzy, albo i nie. Mnie dziś nurtuje zupełnie inne zagadnienie. Czy taka promocja gier działa w ich wypadku, czy bardziej szkodzi? Moim skromnym zdaniem, wydawcy powinni najpierw zadbać o wysoką jakość rozgrywki już nie mówię o ciekawym i wciągającym gameplay’u, gdyż o taki nawet w wielomilionowych produkcjach jest bardzo ciężko.

Kto najczęściej najmuje celebrytów do promocji gier? Okazuje się, że odpowiedź znajdziemy u źródła wszelakich MMO (no większości z nich), czyli w Korei i innych krajach azjatyckich. Ileż to na taką promocję wydał sam Nexon, albo Tencent Games…

 

Gra: Blade & Soul

blade and soul promocja
Wydawca: Tencent Games
Celebryta: Girls’ Generation

Blade & Soul to MMORPG skupiający się na sztukach walki, stworzony przez NCsoft. Do promocji gry wynajęto piosenkarki z Girls Generation i to całkiem niedawno bo gdzieś w październiku 2013 roku (finalne testy CBT).

[youtube id=”6YBKk7gmKl0″ width=”633″ height=”356″]

 

Gra: Sudden Attack

Sudden Attack
Wydawca: Nexon
Celebryta: Miss A

I tutaj znowu grupa piosenkarek – Miss A – z Korei zajęła się promocją tym razem strzelanki, Sudden Attack, wydawanej przez Nexon. Oczywiście pojawiła się masa plakatów, zwiastunów itp. z ich udziałem.

[youtube id=”cxgmtk_bzt4″ width=”633″ height=”356″]

 

Gra: NBA 2K14

NBA 2K14
Wydawca: 2K Sports
Celebryta: LeBron James

Tym razem mamy grę o koszykówce, czyli NBA 2K14, którą stworzyło dla Nas studio Visual Concepts, a koreańskim wydawcą została firma 2k Sports. W zeszłym roku LeBron z Miami Heat został zaangażowany do promocji i reklamy.

[youtube id=”_osh4gRHXCI” width=”633″ height=”356″]

[youtube id=”IiHGigV1rEw” width=”633″ height=”356″]

 

Gra: Rift

rift promocja
Wydawca: Shanda Games
Celebryta: Dwyane Wade, Maggie Q & Adam Lambert

Rift to darmowa gra fantasy MMORPG od Trion Worlds, którą w Chinach opublikowała firma Shanda Games. Celebrytami promującymi grę zostali Dwyane Wade, profesjonalny gracz NBA, który obecnie gra w Miami Heat i Maggie Q – amerykańska aktorka, jak i Adam Lambert – amerykański piosenkarz i tekściarz, ale również i aktor.

[youtube id=”HGOWL2txIsA” width=”633″ height=”356″]

Co ciekawsze, z wszystkich dziś prezentowanych przykładów tylko Rift przeznaczył największe nakłady finansowe na tego typu promocję i przegrał – chińskie serwery zostały zamknięte jeszcze w połowie trwania open bety.

Moje wnioski?

To tylko niewielka część przykładów, bo mógłbym wymieniać ich jeszcze z 20, ale po co? Chodziło mi o to, aby podkreślić te „największe inwestycje”, o których mimo wielkiej odległości od Azji, każdy z Nas na pewno słyszał. Na przykładzie Rift sądzę, że taka promocja, angażowanie celebrytów, nie służy dobrze grze. Gdyby nie model płatności może chińscy gracze dalej cieszyliby się swoją wersją, swoimi serwerami – cóż im po aktorach, koszykarzach czy piosenkarzach – liczy się jakość, gameplay i rozsądna publikacja – a nie zachłanność wydawcy.