Aby zrozumieć system budynków w Anno Online należy zrozumieć, że zarówno prawdziwi ludzie jak i Nasi wirtualni obywatele mają swoje potrzeby i skupiając się tylko na własnym dochodzie bez zwrócenia uwagi na to co chcą inni może skutkować niemiłymi konsekwencjami. Tym samym w grze musimy dbać, aby mieszkańcy byli zadowoleni, a mają oni zarówno potrzeby usługowe jak i konsumpcyjne.

Potrzeby i budynki w Anno Online

Potrzeby konsumpcyjne

Jak wiadomo, każdy musi jeść, pić i mieć w czym tak naprawdę pokazać się na ulicy. Tym samym obywatele żądają od Nas jadła w postaci ryb, pieczywa czy mięsa, ale co to za jedzenie bez przypraw? Popić także by się czymś przydało i tutaj możemy dostarczyć im mleko, piwo i wino, a nawet cydr. Dodatkowo nikt nie lubi latać nago po ulicach, więc zapewniając mieszkańcom dostęp do wełnianego odzienia, kaftanów, płaszczy czy wykwintnych szat, zaspokoimy jedną z ich głównych potrzeb. Nie wolno zapomnieć o potrzebach własności co zapewnimy dostarczając książki czy zwykłe binokle.

Uwaga: Budynki konsumpcyjne powodują powstawanie przychodu w Naszych miastach.

 

Potrzeby usługowe

Tutaj potrzeby usługowe w Anno Online można rozbić na kilka podkategorii jak potrzeby poczucia wspólnoty, wiara, zabawa (rozrywka) czy różnego rodzaju usługi. Potrzeby możemy zaspokoić poprzez stawianie w mieście kolejnych budynków, a w miarę rozwoju będą one coraz większe i większe, więc zacząć należy myśleć o nich już od pierwszych dni zabawy.

Poczucie wspólnoty zaspokoimy za pomocą budynków: małe, średnie, duże, wielkie targowiska.

Usługi dostarczą budynki: warsztat cieśli, straż ogniowa, loch dla dłużników, warsztat cyrulika.

Dla wierzących zbudujemy kaplice i kościoły.

Po godzinach pracy rozrywkę zapewnią tawerna i pola turniejowe.

Uwaga: Budynki usługowe nie powodują powstawanie przychodu w Naszych miastach.

Należy również pamiętać o odpowiedniej formie dostarczania usług, tym samym jeśli dany budynek usługowy nie będzie połączony z budynkiem mieszkalnym i nie będzie w jego zasięgu, tym samym nie będzie on działał.

Jeśli budynek mieszkalny ma maksymalne zaspokojenie i jest w pełni zamieszkały to dochody z niego są następujące:

  • dom pioniera: 1,47
  • dom mieszczanina: 7,53
  • dom kupca: 23,56
  • dom bogacza: 118,39

Wskazówka: Jeśli chcemy zburzyć jeden z budynków mieszkalnych to pamiętajcie, że tylko 25% materiałów odzyskamy w tym procesie jak i w tą liczbę wliczane są inne nakłady poniesione w trakcie ich budowy.

 

Budynki produkcyjne

Nasza wyspa w Anno Online staje się coraz większa i większa przez co możliwe jest budowanie na nich kolejnych budynków, ale tym razem skupimy się na tych produkcyjnych, które przynoszą Naszym miastom odpowiednich surowców i półproduktów do dalszej rozbudowy i rozwoju. Pamiętać należy, że aby wszystkie takie budynki działały muszą mieć specjalne połączenia do pokrewnych struktur (wybudowana droga).

Budynki rolne zazwyczaj mają własne menu, gdzie możemy wybrać jak spożytkować chcemy zdobyte dzięki nim pola uprawne.

Budynki wydobywcze bez odpowiednich złóż nie mogą pracować, co więcej, niektóre będą wymagały odpowiedniej żyzności gleby (wyspy). Takie budynki to:

  • farma pszenicy – żyzność wyspy „Pszenica”
  • sad – żyzność wyspy „Jabłka”
  • plantacja juty – żyzność wyspy „Juta”
  • ogród klasztorny – żyzność wyspy „Zioła”
  • uprawa winogron – żyzność wyspy „Winogrona”
  • pasieka – żyzność wyspy „Wosk pszczeli”

Uwaga: Aby produkcja działała budynek musi być połączony z drogą z magazynem, albo odpowiednią składnica.

Wskazówka: Droga brukowana skraca czas odbioru towarów.

Zwróć uwagę na: Każdy budynek produkcyjny w Anno Online pochłania również pewne zasoby, które są wymagane do jego utrzymania.

Wskazówka: Stawiaj magazyny i składnice jak najbliżej budynków produkcyjnych.

Ciekawostka: Jeśli budynek zatrzyma produkcje, gdyż nie ma już miejscach na składowanie produktów to pochłania on jedynie połowę zasobów wymaganych do jego utrzymania.

Wskazówka: Możemy na takie budynki stosować buffy, które znacznie przyśpiesza ich pracę, ale i zwiększą koszty utrzymania budynków.

Budynki produkujące materiały budowlane:

Budynek Zasób Produkuje
Chata drwali Teren zalesiony wysp Drewno
Warsztat murarza Kamień Kamień
Warsztat kowala Żelazo i węgiel Narzędzia
Piec hutniczy Ruda żelaza i węgiel Żelazo
Kopalnia żelaza Ruda żelaza Ruda żelaza
Chata smolarza Drewno Węgiel
Kopalnia węgla Węgiel Węgiel
Piec szklarski Kwarc i potaż Szkło
Potażarnia Drewno Potaż
Wyrobisko kwarcu Kwarc Kwarc

 

Budynki wytwarzające towary konsumpcyjne:

Jadło
Budynek Zasób Produkuje
Chata rybaka Łowisko Ryby
Piekarnia Mąka Chleb
Młyn Pszenica Mąka
Farma pszenicy Pole pszenicy Pszenica
Warsztat rzeźnika Bydło i sól Mięso
Hodowla bydła Pastwisko dla bydła Bydło
Warzelnia soli Solanka i węgiel Sól
Kopalnia soli Sól Solanka

 

Napoje
Budynek Zasób Produkuje
Hodowla kóz Zagroda dla kóz Mleko
Warzelnia cydru Jabłka Cydr
Uprawa jabłoni Sad jabłoniowy Jabłka
Browar klasztorny Zioła i pszenica Piwo
Ogród klasztorny Ogród ziołowy Zioła
Prasa do winogron Winogrona i beczki Wino
Uprawa winogron Winnica Winogrona
Warsztat bednarza Żelazo i drewno Beczki

 

Odzienia
Budynek Zasób Produkuje
Chata prządki Wełna Wełniane odzienie
Owczarnia Pastwisko dla owiec Wełna
Chata tkacza Juta Odzienie z juty
Plantacja juty Pole juty Juta
Garbarnia Skóry zwierzęce i sól Skórzane kaftany
Hodowla świń Chlewik Skóry zwierzęce
Warsztat kuśnierza Świeża woda i futra Płaszcze futrzane
Chata myśliwego Futra Futra
Tkalnia jedwabiu Jedwab i złoto Brokatowe szaty
Piec do wytopu złota Ruda złota i węgiel Złoto
Kopalnia złota Ruda złota Ruda złota

 

Własność
Budynek Zasób Produkuje
Drukarnia Papier i indygo Książki
Papiernia Świeża woda i drewno Papier
Odlewnia Świece i mosiądz Świeczniki
Warsztat świecarza Wosk pszczeli i juta Świece
Pasieka Ul Wosk pszczeli
Piec do wytopu miedzi Ruda miedzi i węgiel Mosiądz
Kopalnia miedzi Ruda miedzi Ruda miedzi
Warsztat optyka Kwarc i mosiądz Binok

 

Wymiary i zasięg budynków

Jeśli chcemy awansować w Anno Online to kolejne stawianie budynków usługowych jest obowiązkiem, ale należy pamiętać, że każdy z nich ma określone wymiary i zasięg działania, które przedstawia poniższa tabela:

Małe targowisko 2×2 pola
Średnie targowisko 5×4 pola
Duże targowisko 8×8 pól
Wielkie targowisko 13×10 pól
Warsztat cieśli 3×3 pola
Straż ogniowa 4×3 pola
Loch dla dłużników 5×4 pola
Warsztat cyrulika 3×3 pola
Kaplica 5×3 pola
Kościół 8×6 pól
Tawerna 4×3 pola
Pole turniejowe 7×5 pól

 

Budynki specjalne:

W Anno Online znajdziemy oprócz już wyżej wymienionych budynków tzw. budynki specjalne, których lista z opisami znajduje się poniżej:

Kantor zarządcy portu – służy do odbierania wyprodukowanych towarów i jest z Nami w grze od samego początku, więc wszelkie budynki produkcyjne powinny być stawiane w jego pobliżu.
Magazyn – jak się domyślacie przechowuje Nasze zasoby i im jest wyższy jego poziom tym większa jest jego pojemność. Problem w tym, że magazyn zbudować można jedynie w sąsiedztwie morza.
Składnica – odbiera podobnie jak kantor wyprodukowane towary, ale aby jej to umożliwić należy przy pomocy drogi połączyć ją z budynkiem produkcyjnym.
Kantor bankowy – magazynuje złoto i z poziomu na poziom może go przechowywać więcej, ale jego obecność jest powiązana jedynie z pierwszą (główną) wyspą.
Magazyn prowiantu – tutaj stworzymy buffy, które mogą przyśpieszać produkcję w odpowiednich budynkach, mogą to być między innymi:
smażona ryba – przyspiesza produkcję do 200% przez 30 minut,
ciasto – przyspiesza produkcję do 200% przez 2 godzin,
sałatka – przyspiesza produkcję do 200% przez 6 godzin,
pieczeń – przyspiesza produkcję do 200% przez 12 godzin;

Mistrz szkutniczy – przyniesie nam odpowiednie narzędzia i towary potrzebne do budowy okrętów jak i do niektórych budów, ale podobnie jak Magazyn, może być wzniesiony jedynie w pobliżu morza.
Stocznia – jak sama nazwa mówi budujemy tam statki i koniecznie musi stać na brzegu.
Dok – również stawiamy go w pobliżu morza, gdzie będzie odpowiadał za transport.
Kantor Gildii – zakładamy i zarządzamy z jego poziomu sojuszem.
Nabrzeże – tworzy miejsca na inne budynki, które powinny znajdować się blisko morza.
Kantor handlowy – oczywiście do handlu i znowu jedynie może stać na nadbrzeżu lub w kantorze zarządcy portu.
Dekoracje – upiększają wyspę.